Juriile celor două asociaţii care organizează, în pa­­­ralel, manifestări gen „Car of the year“ au declarat câştigătoare modelele Fiesta şi Astra. Principalii învinşi: Polo şi Mégane.

Aşa cum deja ne-am obişnuit, România a ieşit încă o dată în evidenţă în domeniul premiilor acordate de presă unor vehicule prin declararea a două „maşini ale anului“ în loc de una. Prin urmare, dacă vreţi să vă mândriţi cu „cea mai cea“ maşină în 2010 aveţi de ales între micuţul şi simpaticul model Fiesta, anunţat zilele trecute drept câştigător în competiţia organizată de Asociaţia Presei Auto din România (APAR) şi vehiculul compact Astra, declarat învingător de Uniunea Ziariştilor şi Editorilor Auto din România (UZEAR) în luna noiembrie.

190-44390-39_opelastramare_51.jpgTrecând peste animozităţile dintre cele două asociaţii şi motivele mai mult sau mai puţin fondate pentru care avem două „maşini ale anului 2010“ şi nu una, este demn de notat faptul că ambele vehicule îşi merită titlurile, dat fiind faptul că, în opinia noastră, doar ­Volkswagen Polo ar fi putut încurca, oarecum, votul final. Privind în continuare partea plină a paharului, până la urmă este bine că aveţi de unde alege dacă vreţi neapărat să achiziţionaţi o maşină cu un premiu la activ. Dacă e necesar, departajarea între cele două câştigătoare trebuie făcută doar în funcţie de utilizarea pe care doriţi să o daţi maşinii şi de factorii emoţionali care vă apropie de unul dintre cele două modele.

Ford la al treilea trofeu, Opel la al doilea

190-44389-39_fiestainterior_51.jpgOdată cu anunţarea rezultatului com­petiţiei organizate de APAR în acest an, marca Ford a devenit cel mai titrat brand din istoria concursurilor „maşina anului“, graţie celor trei titluri cucerite în anii 1999 (Focus), 2001 (Mondeo) şi 2010 (Fiesta). Nici învingătorul UZEAR nu este cu mult mai prejos din acest punct de vedere.

190-44391-39_opelastrainterior_51.jpgMarca Opel are la activ, odată cu titlul cucerit în acest an, două trofee „maşina anului“. Doar Fiat se mai poate mândri cu două astfel de trofee în România, unul adjudecat în 2000, cu modelul Punto, şi celălalt acordat în 2004 lui Fiat Panda. Alţi câştigători ai unor astfel de premii acordate în România au fost, de-a lungul ultimilor ani, Dacia Sandero, KIA C‘eed, Honda Civic, Mitsubishi Colt şi Mazda6.

Miza pe design

190-44393-capital_39_1.jpgRevenind la câştigătoarele din acest an, este important de notat că atât Opel Astra, cât şi Ford Fiesta au fost avantajate de noile linii de design adoptate de producătorii lor. Astfel, dacă Astra se poate mândri cu o caroserie desenată „curat“, fără artificii care să deranjeze ochiul, Fiesta beneficiază de viziunea modernistă a designerilor Ford. Habitaclul ambelor modele este avangardist şi spaţios, creat cu ideea clară de a oferi pasagerilor o călătorie cât mai confortabilă.

190-44394-capital_39_2.jpgNiciunul dintre concurenţii ajunşi în finalele celor două competiţii nu poate fi considerat un rival redutabil din acest punct de vedere, astfel încât se poate spune că rezultatul jurizării era unul aşteptat.  Deşi nu se pot mândri cu cele mai mici preţuri din segmentele în care se încadrează (Fiesta în clasa B, iar Astra în C), ambele modele pun la dispoziţia clienţilor un raport calitate/preţ greu de egalat.

190-44395-capital_39_3.jpgChiar dacă în 2010 vor fi două modele care se pot lăuda cu titlul de „maşina anului“, importanţa competiţiilor nu trebuie deloc neglijată. Dacă privim numai rezultatele competiţiilor similare din ultimii doi ani, când au câştigat modelele Dacia Sandero (2009) şi KIA C‘eed (2008), şi le raportăm la cifrele de vânzări, se poate vedea limpede că influenţa asupra pieţei există.

190-44396-capital_39_4.jpgÎn 2008, C‘eed a ocupat locul patru în clasamentul vânzărilor modelelor de import, iar, în 2009, Sandero este unul dintre cele mai căutate autoturisme cu 6.143 de unităţi comercializate în primele zece luni.

Polo, învingător în Europa

190-44392-39_vwpolocaseta_51.jpgJuriul european al „Car of the year 2010“ a decis încă din noiembrie că Volkswagen Polo are toate caracteristicile necesare pentru a câştiga trofeul. Modelul a primit 347 de puncte. Pe locul doi în clasamentul COTY s-a clasat Toyota iQ, la diferenţă de numai    zece puncte, iar poziţia a treia a podiumului a fost ocupată de Opel Astra. Celelalte finaliste au fost Skoda Yeti, Mercedes-Benz E klasse, Peugeot 3008 şi Citröen C3 Picasso. VW Polo a obţinut şi cinci stele la testul EuroNCAP.