Mașinile anului 2011 iau startul din capitala industriei auto americane

Orașul Detroit găzduiește, între 10 și 23 ianuarie, cea mai importantă expoziție auto din America de Nord. Peste 30 de premiere mondiale vor fi prezentate publicului.

Optimismul moderat care a cuprins întreaga industrie auto, abia ieșită dintr-o criză profundă, se remarcă și în culisele NAIAS 2011 (North American International Auto Show). După ce, în 2009, expoziția fusese la un pas de a fi anulată, iar anul trecut multe mărci importante au lipsit din peisaj, în 2011, organizatorii se așteaptă nu numai la o majorare a numărului de vizitatori, ci și la un spectacol care să demonstreze în mod convingător că tot ce putea fi mai rău pentru producătorii de autovehicule a trecut.
Expoziția s-a deschide ieri, cu o primă zi dedicată presei, sub auspicii favorabile: toți cei 70.000 de metri pătrați ai impozantului Cobo Center au fost închiriați, mai mult de 30 de expozanți au anunțat că vor avea la stand premiere mondiale, unele dintre mărcile care au refuzat invitația în 2010 au revenit, iar numărul jurnaliștilor acreditați se apropie de 5.000.
Mai mult chiar, Jim Blain, președintele NAIAS, consideră că expoziția din acest an este menită să „unească punctele“ pe care potențialii clienți de mașini le-au descoperit anul trecut. Mai exact, dacă în 2010 vizitatorii au putut vedea doar evoluția automobilelor de la propulsia clasică la cea electrică, în acest an, ei pot găsi, și chiar testa, la NAIAS stații de încărcare pentru mașinile cu motoare electrice, autonomia acestor vehicule, precum și sistemele de comandă și control care fac din acestea  un deziderat.
Conform organizatorilor, de la Detroit vor demara către piețele din întreaga lume câteva zeci de modele noi, printre cele mai importante numărându-se Audi A6, BMW Seria 6 Convertible, BMW Seria 1 Coupé și Convertible, Chevrolet Sonic, Chrysler 300C, Hyundai Veloster, Jeep Compass, Mercedes-Benz Clasa C sau Toyota Prius. Alături de acestea, câteva concepte și studii de design extrem de interesante sunt gata să arate direcția în care se îndreaptă industria auto mondială: Porsche 918 hybrid, KIA KV7, Mini Paceman, Hyundai Curb, GMC Sierra All Terain HD sau BYD S6DM SUV plug-in hybrid.
Există însă și vești mai puțin bune, atât pentru organizatori, cât și pentru vizitatori. Dacă Porsche a decis să revină la NAIAS  în acest an, mărci precum Nissan, Infiniti, Mitsubishi, Rolls-Royce, Fisker și Suzuki au renunțat să mai participe, preferând în schimb campanii proprii de imagine pe teritoriul american. Nici strălucirea specifică showului nord-american nu se anunță impresionantă, bugetele alocate de producători fiind încă destul de reduse prin comparație cu investițiile făcute în 2006 sau 2007.
Deși expoziția pare a fi dedicată publicului american, majoritatea modelelor prezentate la Detroit vor sosi în acest an și pe piața europeană. Modelele „globale“, adică vehiculela care, cu mici modificări, se vor comercializa pe toate piețele lumii, constituie un efect direct al crizei prin care a trecut industria. Ca urmare, multe dintre premierele mondiale de la Detroit sunt așteptate, sub titulatura de premiere europene, și la expoziția de la Geneva, din primăvară.

La expoziția de la Detroit sunt așteptați peste 750.000 de vizitatori și circa 5.000 de jurnaliști din întreaga lume