An de an zeci de concepte, prototipuri și premiere mondiale sau europene ale unor mașini de serie mică atrag ca un magnet în Elveția, la începutul lunii martie, specialiștii, presa și publicul larg.
Pe lângă acestea, câteva zeci de producători de componente își expun cele mai noi produse și tehnologii, unele aflate încă în faza de cercetare-dezvoltare. De altfel, pe lângă faptul că expoziția de la Geneva este organizată anual – și nu o dată la doi ani, alternativ, ca în cazul celor de la Paris sau Frankfurt – aceasta este principala diferență dintre salonul elvețian și celelalte: dezvăluirea unor noi tendințe.
E drept că, în ultimii patru-cinci ani, criza din Europa a schimbat parțial fața evenimentului, mulți producători aflați în goana după vânzări încercând să promoveze și în Elveția în special mașinile de serie largă, însă la ediția din 2015, Geneva International Motor Show a revenit la bunele sale obiceiuri. Din totalul de 900 de vehicule expuse, nu mai puțin de 130 au fost vehicule-concept, prototipuri sau premiere mondiale.
Este de remarcat și faptul că multe dintre aceste vehicule-concept sau prototipuri au aparținut unor mici producători de vehicule exclusiviste sau unor case de design precum EDAG, Sbarro, Italdesign Giugiaro, Spania GTA, MTM, Quant, sau Rinspeed. Aceștia au continuat să dezvolte ideea de vehicule „verzi“ aplicând tehnologii de ultimă oră sub caroseria unor vehicule cu design izbitor. În același timp, companiile mari par să se fi oprit temporar din goana după vehicule electrice dotate cu tehnologii costisitoare.
Faptul că majoritatea clienților europeni nu sunt încă nici pregătiți și nici dispuși să plătească sumele piperate aferente celor mai noi cuceriei ale tehnicii a impus o abordare mai puțin radicală. Astfel, majoritatea producătorilor de mașini de serie largă au optat pentru un downsizing agresiv, oferind clienților vehicule cu performanțe și eficiență impresionante rezultate din motoare mici. Desigur, rămân și cai nărăvași precum Ferrari, Lamborghini, Bugatti sau Koenigsegg care au prezentat supermașini – unele ajutate de motoare electrice sau tehnologii hibride – mai mult sau mai puțin gurmande, dar extrem de rapide.
Cert este că a 85-a ediție a Geneva International Motor Show a reconfirmat statutul de trendsetter al expoziției elvețiene, fără a scoate din calcul modelele care vor anima, peste doar câteva săptămâni sau luni, șoselele europene.
Acest articol a fost publicat în Suplimentul CAPITAL AUTO, distribuit împreună cu revista CAPITAL, la finele lunii martie