Cybertruck generează controverse în Europa. Cehia a fost prima țară care a înmatriculat vehiculul electric produs de Tesla, dar ar fi primit aprobarea doar pe teritoriul ceh.
Controverse privind Tesla Cybertruck pe drumurile europene
Tesla Cybertruck, faimosul pick-up electric lansat de Tesla, întâmpină obstacole majore pe piețele europene din cauza dimensiunilor sale supradimensionate și a designului său neobișnuit. Militanții pentru transporturi și siguranță rutieră avertizează că vehiculul este prea mare și prea ascuțit pentru a respecta normele stricte de siguranță rutieră din Europa.
Problema s-a intensificat odată cu înmatricularea unui Cybertruck în Republica Cehă, care a ridicat semne de întrebare cu privire la conformitatea vehiculului cu reglementările europene, transmite The Guardian.
Norme de siguranță și greutatea Cybertruck
Principala problemă în Europa este legată de normele de siguranță care interzic vehiculele cu margini ascuțite și impun limitatoare de viteză pentru vehiculele care cântăresc mai mult de 3,5 tone. Manualul Tesla arată că Cybertruck are o greutate brută de 4 tone, mult peste acest prag.
În plus, Cybertruck este mult mai mare și mai greu decât o mașină de familie obișnuită, cum ar fi un Ford Focus, care cântărește aproximativ 1,9 tone.
Aceste caracteristici au generat îngrijorări în rândul organizațiilor de mediu și siguranță rutieră, cum ar fi Transport & Environment, care au solicitat eliminarea acestor vehicule de pe drumurile publice europene. James Nix, reprezentant al acestei organizații, a subliniat pericolul pe care îl prezintă aceste camionete supradimensionate pe străzile europene.
Omologarea și înmatricularea în Europa
În timp ce reglementările europene privind siguranța și poluarea au încetinit creșterea numărului de vehicule mari, zeci de mii de astfel de vehicule au fost importate în Europa prin canale alternative. Vehiculele precum Cybertruck pot fi înmatriculate prin intermediul unei proceduri de „omologare individuală a vehiculului”, care le supune unor controale mai puțin stricte decât omologările de tip.
În cazul specific al Republicii Cehe, un Cybertruck a fost înmatriculat în iulie 2023, după ce a fost modificat pentru a respecta normele locale de iluminare și siguranță. Cu toate acestea, vehiculul continuă să nu respecte restricțiile de greutate, mai ales când este încărcat cu pasageri sau bunuri, ceea ce ridică întrebări legate de conformitatea sa cu reglementările UE.
Deși înmatricularea a fost aprobată pentru utilizare doar pe teritoriul ceh, Cybertruck-ul a fost condus și în alte state membre, cum ar fi Slovacia, generând confuzie privind legalitatea utilizării sale în afara granițelor cehe.
Autoritățile cehe au susținut că nu consideră discrepanțele de greutate o problemă, deoarece omologarea a fost realizată pe baza unui cadru național, nu pentru întreaga piață europeană. Cu toate acestea, nu este clar dacă aceste vehicule pot fi conduse legal în alte state membre ale Uniunii Europene, ceea ce creează o zonă gri în aplicarea reglementărilor.