Controverse privind introducerea standardului Euro 7 în Uniunea Europeană
Noua normă Euro 7, care urmează să intre în vigoare anul viitor, stârnește discuții aprinse în rândul statelor membre UE și al industriei auto. Această măsură, menită să reducă emisiile poluante ale autovehiculelor, este susținută de Comisia Europeană, însă opoziția din partea unor țări și producători de mașini crește pe măsură ce se apropie termenul limită.
România, alături de țări precum Franța și Italia, se numără printre cele opt state membre care se opun introducerii standardului Euro 7. Aceste state consideră că impactul asupra industriei auto va fi semnificativ, în special din perspectiva costurilor. Cu toate acestea, Germania nu s-a alăturat oficial opoziției, deși ministrul său al Transporturilor, Volker Wissing, și-a exprimat anterior rezervele față de adoptarea normei.
Ce presupune acest standard?
Norma Euro 7 vizează reducerea emisiilor poluante produse de vehicule, fiind un nou pas al Uniunii Europene în direcția eliminării treptate a poluării din transporturi. Întrebarea principală este dacă această măsură va avea un impact notabil asupra mediului sau dacă va perturba piața auto și ritmul de tranziție către vehicule electrice.
Un studiu realizat de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) estimează că implementarea Euro 7 va crește costurile de producție cu mult peste așteptările Comisiei Europene. Frontier Economics calculează că, pentru mașinile și camionetele cu motor cu ardere internă, costurile suplimentare vor fi de aproximativ 2.000 de euro per vehicul, în timp ce pentru camioane și autobuze, costurile ar putea ajunge la 12.000 de euro per unitate.
Aceste estimări depășesc cu mult cele ale Comisiei Europene, care consideră că impactul financiar al normei ar fi de doar 200-300 de euro per vehicul. Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia Brand South Eastern Europe, a subliniat în urmă cu ceva vreme că industria auto vede aceste costuri ca fiind mult mai mari și a cerut o reevaluare din partea Comisiei Europene, criticând abordarea actuală drept nerealistă.
Anumite modele ar putea să dispară de pe piață
Euro 7 ar putea duce la dispariția unor modele de pe piață, în special cele care nu au fost modernizate în conformitate cu noile standarde. Dacia, producătorul celui mai bine vândut model european, Sandero, ar putea fi nevoită să închidă fabrici dacă norma Euro 7 intră în vigoare în forma actuală, începând cu iulie 2025, scrie panorama.ro.
Mulți analiști ai pieței subliniază că reglementările actuale privind emisiile Euro 6d au determinat retragerea de pe piață a celor mai accesibile mașini de oraş pe benzină, subliniază Knauf Industries. Aceasta se datorează costurilor ridicate pentru instalarea unor dispozitive de post-tratare mai eficiente, care au crescut prețul acestor modele până la un nivel nesustenabil. Introducerea standardului mai strict Euro 7 va intensifica și mai mult această tendință.
Carlos Tavares, CEO al conglomeratului auto Stellantis, a subliniat că ultimele măsuri pentru reducerea emisiilor de CO2 reprezintă o povară inutilă pentru industrie și vor încetini tranziția către vehiculele electrice.
De asemenea, Emmanuel Macron, președintele Franței, a pledat pentru o pauză în reglementările UE privind clima, argumentând că industria auto este deja sub o presiune imensă.
Introducerea Euro 7 nu ar îmbunătăți situația
Deși Uniunea Europeană a înregistrat succese în reducerea poluării cu normele Euro 6, producătorii auto din ACEA consideră că Euro 7 nu va aduce o reducere semnificativă a emisiilor.
În perioada 2014-2020, Euro 6 a asigurat o reducere cu 25% a emisiilor de oxizi de azot pentru mașini și camionete și cu 36% pentru vehiculele grele. Însă, în cazul Euro 7, se estimează că reducerea emisiilor va fi de doar 4% pentru mașini și camionete și de 2% pentru camioane, ceea ce este considerat nesemnificativ de către industria auto.
Problema este agravată de numărul mare de vehicule mai vechi, care nu respectă standardele Euro 6 și continuă să circule. În 2020, camioanele care nu respectă norma Euro 6 reprezentau încă 75% din totalul camioanelor din UE și erau responsabile pentru 92% din emisiile de oxizi de azot.