Paris introduce „zona cu trafic limitat” în centrul istoric

Într-o măsură destinată să reducă poluarea și aglomerația, Parisul a implementat „Zona cu trafic limitat” (ZTL) în centrul orașului, o inițiativă deja aplicată în alte metropole europene.

Această zonă restricționează accesul vehiculelor motorizate în primele patru arondismente ale capitalei Franței, oferind rezidenților și vizitatorilor un mediu mai calm și mai puțin zgomotos. Scopul ZTL este de a îmbunătăți calitatea aerului și de a descuraja utilizarea centrului istoric ca o scurtătură pentru tranzitul auto prin oraș.

Ce presupune noua zonă cu trafic limitat

Zona cu trafic limitat interzice accesul vehiculelor motorizate, de la mașini la motociclete și camioane, cu excepția cazurilor justificate. Accesul în perimetrul ZTL este permis doar pentru motive întemeiate: rezidenți, loc de muncă, livrări, consultații medicale sau vizite la prieteni.

Transportul public, taxiurile și vehiculele de urgență pot circula liber în acest perimetru, transmite RFI.

Această zonă acoperă primele patru arondismente ale Parisului, denumite și „hipercentrul” orașului, incluzând atracții turistice precum muzeul Luvru, Primăria Parisului, Avenue și Place de l’Opéra, cartierul Marais și jumătate din Place de la Concorde.

Insulele Cité și Saint-Louis sunt excluse, iar restricțiile vizează exclusiv malul drept al Senei.

Impactul măsurii și scopurile urmărite

Primarul Paris Centre, Ariel Weil, a declarat că „nu mai dorim ca centrul capitalei să fie o scurtătură pentru a traversa Franța și Europa”.

Cu o medie zilnică de 350.000 până la 550.000 de vehicule care tranzitau centrul pe cei aproximativ 130 km de drumuri, măsura urmărește să reducă traficul de tranzit care afecta locuitorii. Autoritățile speră că această inițiativă va reduce poluarea, zgomotul și va face centrul Parisului un spațiu mai plăcut și mai accesibil pentru locuitori și turiști.

Zona cu trafic limitat din Paris se alătură unor inițiative similare din alte mari orașe europene. Metropole precum Roma, Florența, Madrid și Milano au implementat măsuri de restricționare a traficului auto în centrul istoric, iar în Franța, orașele Grenoble și Nantes au adoptat deja acest model.

Perioadă de testare și adaptare de șase luni

Pentru a permite tranziția către noul sistem, autoritățile au introdus o perioadă de șase luni, denumită „pedagogică și de concertare.” În acest interval, cei care nu respectă restricțiile nu vor fi sancționați cu amenda standard de 135 de euro, ci vor primi o explicație detaliată despre noua măsură.

După această perioadă, un decret va clarifica documentele necesare pentru a dovedi justificarea accesului în ZTL. Documentele vor trebui să indice clar motivul prezenței în zonă și punctul de plecare sau destinație.