Comisia Europeană refuză relaxarea normelor privind emisiile de CO2
Comisia Europeană nu intenționează să modifice limitele stricte de emisii de CO2 impuse autoturismelor începând cu 2025, a declarat comisarul european pentru climă, Wopke Hoekstra, în cadrul unei conferințe la Bruxelles.
Această decizie vine în ciuda apelurilor lansate de Partidul Popular European (PPE), care militează pentru relaxarea normelor din cauza dificultăților cu care se confruntă sectorul auto european.
„Nu. Răspunsul este nu”, a afirmat Hoekstra ferm.
El a subliniat că aceste reguli sunt esențiale pentru atingerea obiectivelor climatice ale Uniunii Europene și pentru asigurarea unui mediu de investiții predictibil pentru industria auto.
Bruxelles-ul consideră că respectarea normelor privind emisiile de CO2 rămâne prioritară pentru a combate schimbările climatice, în pofida presiunilor din partea constructorilor auto și a guvernelor naționale.
Solicitările PPE și impactul asupra industriei auto
Partidul Popular European, cea mai influentă formațiune politică din Parlamentul European, a cerut recent excluderea temporară a producătorilor auto de la respectarea limitelor stricte de emisii în anul 2025.
Motivul invocat este criza cu care se confruntă sectorul auto, care include cererea scăzută, concurența tot mai acerbă din partea producătorilor chinezi și vânzările dezamăgitoare de automobile electrice.
În plus, Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) estimează că industria ar putea plăti până la 15 miliarde de euro în amenzi dacă nu va reuși să respecte limitele de emisii pentru 2025. Aceste sancțiuni ar putea forța companiile să redirecționeze fonduri alocate pentru inovație și tranziția către vehicule electrice, punând presiune suplimentară asupra competitivității lor.
PPE a sugerat o soluție care ar permite producătorilor să utilizeze o medie pe trei ani pentru a calcula respectarea limitelor de emisii. Aceasta ar însemna că țintele ratate în 2025 ar putea fi compensate prin performanțe mai bune în 2026 și 2027, evitând astfel plata amenzilor.
Cu toate acestea, Hoekstra a relativizat aceste temeri, amintind că producătorii auto au plătit amenzi mult mai mici decât se anticipase pentru ratarea țintelor în 2020.
Sectorul auto, între presiuni economice și tranziția verde
Industria auto europeană se confruntă cu o perioadă dificilă, caracterizată de pierderea locurilor de muncă, investiții costisitoare în tehnologiile verzi și o concurență intensă. Cu toate acestea, Bruxelles-ul rămâne ferm în angajamentele sale climatice.
Decizia Comisiei Europene subliniază importanța strategiei de tranziție către vehicule nepoluante, ca parte a planului „Green Deal” european. Deși presiunile economice sunt evidente, liderii UE consideră că relaxarea normelor ar submina obiectivele pe termen lung de reducere a emisiilor și de combatere a schimbărilor climatice.