Martorii din bordul mașinii îți pot spune dacă autovehiculul tău poate trece sau nu inspecția tehnică periodică. Așadar, dacă vezi acest martor aprins, ar trebui să-ți repari mașina pentru a fi sigur că nu vei avea probleme la ITP.
Martorii din bord care îți spun dacă mașina trece la ITP
Începând cu luna mai 2023, Inspecția Tehnică Periodică (ITP) în România a fost aliniată la normele europene, introducând o serie de modificări semnificative care vizează creșterea standardelor de siguranță și de protecție a mediului.
Una dintre cele mai importante noutăți este obligativitatea diagnozei computerizate pentru anumite categorii de autovehicule.
Verificările clasice și diagnoza OBD
Până în acest moment, verificările clasice ale ITP-ului se concentrau pe sistemele de bază ale vehiculului, cum ar fi sistemele de direcție, frânare, suspensii, lumini, și noxe.
Începând cu mai 2023, acestor controale li se adaugă o diagnoză computerizată prin intermediul portului OBD (On-Board Diagnostics).
Această diagnoză presupune citirea și interpretarea codurilor de defect generate de calculatorul de bord al autovehiculului.
Dacă în urma acestei diagnoze sunt identificate coduri de eroare care afectează sistemele de siguranță ale mașinii (precum ABS, airbagurile, servodirecția) sau cele de poluare (catalizatorul sau filtrul de particule), vehiculul va fi automat respins la inspecția tehnică.
Aceasta înseamnă că șoferul va trebui să remedieze problemele și să revină pentru o nouă inspecție.
Aplicabilitatea diagnosticului computerizat
În prezent, diagnoza computerizată este obligatorie doar pentru vehiculele cu normă de poluare Euro 6 și mai sus.
Această decizie a fost luată deoarece nu toate stațiile ITP din România dispun de echipamente performante pentru a realiza diagnoze OBD la toate tipurile de vehicule.
Prin urmare, pentru vehiculele cu norme de poluare mai vechi (Euro 5, Euro 4 și inferioare), există o derogare temporară, până când toate stațiile ITP vor fi echipate corespunzător.
Semnalele de avertizare la bord
Pentru a evita situațiile în care mașina este respinsă la inspecție din cauza erorilor detectate de diagnoza OBD, șoferii trebuie să fie atenți la martorii de bord care pot indica probleme tehnice.
Dacă acești martori sunt aprinși, șoferul poate presupune că vehiculul nu va trece inspecția tehnică. Printre cei mai importanți martori de bord se numără:
- ABS (sistemul de frânare asistată)
- Check Engine (motorul)
- Frână de mână (martor care se poate aprinde și din cauza plăcuțelor de frână uzate)
- Controlul tracțiunii (ESP)
- Airbag (sistemele de siguranță pasivă)
- Servodirecție
- Catalizator
- Filtru de particule
- Suspensie activă (dacă vehiculul este dotat cu acest sistem)
Noile reglementări privind ITP-ul vin ca o măsură de a crește siguranța pe drumurile din România și de a reduce poluarea.
Diagnoza computerizată permite identificarea unor probleme care pot trece neobservate în cadrul verificărilor clasice, dar care pot avea un impact semnificativ asupra funcționării vehiculului și asupra siguranței pasagerilor.