Anumite mașini care prezintă această problemă nu vor trece inspecția tehnică. Autoritățile avertizează că este un defect major.
Procedura privind ITP-ul în Spania
La expirarea a patru ani de la înmatricularea unui vehicul, acesta trebuie să treacă Inspecția Tehnică a Vehiculelor (ITV) în Spania, o etapă esențială pentru a putea circula în mod regulamentar. Această inspecție trebuie efectuată anual, începând cu al zecelea an de utilizare al mașinii.
După programarea pentru ITV, specialiștii de la Centrul de Inspecție Tehnică a Autovehiculelor din Spania, ales de către proprietar, analizează în detaliu fiecare componentă a mașinii, asigurându-se că aceasta este în stare corespunzătoare pentru circulație. De la luminile autovehiculului până la anvelope, toate aspectele trebuie să fie conforme, astfel încât să se obțină autocolantul care atestă conformitatea și să poată conduce în mod legal încă doi ani.
Tehnicienii examinează atent vehiculul și toate sistemele acestuia, inclusiv caroseria, suspensia și anvelopele, conform Ziarul Românesc. În continuare, vom afla care vehicule nu vor trece testul ITP și din ce motiv.
Cu ceva timp în urmă, s-a avertizat că autovehiculele înmatriculate în 2008, care se prezintă la control cu una dintre luminile de avertizare aprinse, vor pică direct testul.
„Dacă un autovehicul înmatriculat în 2008 are martorul MIL aprins, acesta este considerat un defect major și, în consecință, nu va trece ITP-ul. Motivul este că prezintă condiții inadecvate pentru testare,” conform Manualului de Procedură de Inspecție al stației ITV, așa cum se menționează la pagina 125.
Indicatorul MIL se stinge doar după ce sistemul a fost verificat. Această verificare este aplicabilă doar autovehiculelor înmatriculate după luna ianuarie 2008 și nu se efectuează pentru cele înmatriculate anterior acestei date, conform Departamentului de Finanțe Europene al Guvernului Andaluziei.
Ce amenzi se pot da?
Scopul ITP-ului este să asigure că toate autovehiculele aflate în circulație sunt într-o stare bună și să certifice că acestea respectă standardele de siguranță și reglementările privind emisiile, în funcție de tipul și vechimea acestora. Fiind o procedură obligatorie, autoritățile pot impune sancțiuni sub formă de amendă șoferilor care nu respectă termenul de valabilitate a ITP-ului și circulă fără acesta.
A avea ITP-ul expirat sau a nu trece inspecția nu sunt singurele practici legate de Inspecția Tehnică a Autovehiculelor care pot atrage sancțiuni din partea DGT. Iată cele 5 tipuri de amenzi legate de ITP:
- Conducerea fără ITP sau cu ITP expirat: Amendă de 200 de euro, reducându-se la jumătate în cazul plății rapide.
- Conducerea după încercarea nereușită de a trece ITP-ul: Amenda este aceeași – 200 de euro sau 100 cu plata rapidă.
- Conducerea după ce s-a picat ITP-ul: Amendă de 500 de euro, fără posibilitatea reducerii sumei prin plată promptă.
- Conducerea cu ITP-ul omologat, dar fără eticheta corespunzătoare pe parbriz: Amendă de 80 de euro.
- Conducerea cu autocolantul ITP pe o mașină care nu a trecut inspecția: Considerată infracțiune, sancțiunea nefiind definită, însă o decizie a Curții Supreme a confirmat o amendă de 720 de euro pentru un astfel de caz.