Șoferii trebuie să ia măsuri rapide de remediere a anumitor probleme dacă vor să treacă ITP-ul. Deficiențele constatate sunt încadrate în trei categorii: minore, majore, periculoase.
Ai voie să circuli cu mașina ruginită?
Pentru ca un vehicul să aibă dreptul de a circula legal pe drumurile publice din România, acesta trebuie să îndeplinească o serie de criterii tehnice de siguranță, stabilite în cadrul Inspecției Tehnice Periodice (ITP). Rugina este una dintre problemele care poate afecta capacitatea mașinii de a trece cu succes această inspecție, mai ales dacă afectează zonele esențiale ale structurii vehiculului.
ITP-ul este necesar pentru toate vehiculele, iar mașinile mai vechi de 12 ani trebuie să treacă prin această inspecție anual, comparativ cu cele mai noi care au ITP valabil pentru perioade mai lungi (3 ani pentru mașinile noi, 2 ani pentru vehiculele mai recente).
În timpul ITP-ului, sunt verificate mai multe elemente ale mașinii, inclusiv starea caroseriei și a structurii vehiculului. Prezența ruginii, mai ales dacă este extinsă sau afectează elementele structurale esențiale, poate duce la respingerea mașinii la inspecție.
Conform mecanicului Robert Marin, dacă rugina este prezentă pe praguri, aripi sau pe structura inferioară a mașinii, și aceasta afectează integritatea vehiculului, este foarte probabil ca vehiculul să fie respins la ITP. În acest caz, proprietarul trebuie să remedieze zonele afectate înainte de a încerca să obțină din nou certificatul ITP.
„Dacă ai rugină pe praguri, pe aripi sau pe sub mașină, nu cred că mai e cineva care să te treacă la ITP.
Așa că, înainte de verificare, fie trebuie remediate zonele ruginite, fie înlocuite cu totul. Altfel, mașina nu va trece de ITP”, a explicat mecanicul Robert Marin.
Dacă rugina este superficială și afectează doar zone neesențiale, care nu compromit structura de rezistență a mașinii, există posibilitatea ca vehiculul să treacă ITP-ul. Totuși, este important ca aceste puncte de rugină să fie tratate cât mai repede, deoarece rugina se poate extinde și poate afecta treptat siguranța vehiculului.
„Dacă punctele de rugină sunt superficiale, de mici dimensiuni și în zone care nu afectează structura și integritatea mașinii, nu e neapărat o problemă. Dar, trebuie rezolvate cât mai repede, pentru că rugina va „mânca” tabla în continuare.
Astfel că, atunci când observi primele puncte de rugină, trebuie să mergi cu mașina la tinichigerie”, a mai spus mecanicul, potrivit ProMotor.
Defectele sunt încadrate în trei categorii
Deficiențele constatate la ITP sunt încadrate în trei categorii:
- Minore: care nu afectează grav siguranța și permit obținerea ITP-ului.
- Majore: care afectează siguranța vehiculului și necesită reparații înainte de a primi certificatul.
- Periculoase: defecțiuni care pun în pericol imediat siguranța rutieră, și care duc la respingerea categorică a vehiculului.
Deficiențele majore și periculoase, printre care se numără și rugina extinsă, pot duce la reținerea talonului auto și suspendarea dreptului de circulație.
Proprietarul are la dispoziție 30 de zile pentru a remedia aceste probleme și a reveni pentru o nouă inspecție.
Alte deficiențe care pot duce la respingerea la ITP:
- Sistem de frânare ineficient;
- Defecțiuni la sistemul de iluminare;
- Caroserie grav afectată de rugină;
- Semne de avarii grave;
- Emisii de noxe peste limitele legale.