Mașinile poluante vor fi eliminate. Soluția pentru un aer curat în marile orașe
Într-o încercare de a îmbunătăți calitatea aerului, Guvernul a propus două măsuri principale pentru a reduce prezența mașinilor poluante în Capitală și în alte 12 orașe mari din România.
Până la mijlocul verii viitoare, autoritățile locale trebuie să decidă între impunerea unei taxe de poluare sau restricționarea accesului mașinilor vechi în anumite zone. Această inițiativă urmează tendințele existente în alte capitale europene, precum Parisul, unde astfel de restricții sunt deja în vigoare.
Liviu Băileșteanu, director de politici și strategii la Ministerul Dezvoltării, a explicat că autoritățile locale au două opțiuni: fie restricționarea accesului vehiculelor care nu se încadrează în standardele de emisii stabilite, fie impunerea unei taxe pentru mașinile poluante. Aceasta decizie vine pe fondul mai multor proiecte anterioare din București, cum ar fi vigneta oxigen, care a vizat restricționarea accesului mașinilor poluante în centrul orașului, dar care nu au fost implementate.
Ce planuri au autoritățile pe termen lung
Conform noului proiect, din 2026 mașinile poluante non-euro nu vor mai avea acces în București, iar din 2028, restricția se va extinde și la vehiculele Euro 1. Aceste măsuri vor fi implementate treptat, în intervale de doi ani, până când vor fi eliminate complet mașinile care nu îndeplinesc standardele Euro 6.
De asemenea, se propune restricționarea accesului mașinilor poluante în orele de vârf, pentru a reduce traficul în momentele de maximă aglomerație.
„Cu accesul restricționat în orele de vârf, adică de la ora 8 dimineața la ora 18, când sunt orele de vârf în rest poți să circuli seara sau în weekend și cu mașina care poluează mai mult”, spune Anamaria Gram, consilier general, inițiatorul proiectului.
Nicușor Dan, sceptic cu privire la aceste măsuri
Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, și-a exprimat scepticismul cu privire la eficacitatea acestor măsuri în reducerea poluării. El a sugerat că soluțiile eficiente ar trebui să includă taxarea parcării și îmbunătățirea transportului public.
„Pentru a descuraja traficul cu autoturismul personal în Bucureşti există două soluţii: una să taxăm parcarea şi doi să îmbunătăţim transportul public”, spune Nicuşor Dan.
De asemenea, alți primari, precum Mihai Chirica din Iași, se gândesc deja la implementarea unor taxe pentru accesul în anumite zone ale orașului, sugerând că acest lucru ar descuraja traficul de tranzit.
Guvernul nu a adoptat încă hotărârea care stabilește normele pentru aceste măsuri, invocând lipsa unei consultări publice adecvate. Totuși, Ministerul Dezvoltării afirmă că proiectul privind mașinile poluante a fost în dezbatere publică timp de cinci zile.