Mașinile mici, unde sunt? Această întrebare are multiple explicații, iar specialiștii din industrie atrag atenția asupra impactului major pe care această tendință îl poate avea asupra pieței auto. Pe de o parte, reglementările stricte privind siguranța și emisiile de carbon au determinat producătorii să prioritizeze modele mai mari, mai eficiente energetic sau electrificate.

Pe de altă parte, costurile ridicate de producție și marjele de profit mai mici pentru mașinile mici au contribuit la dispariția treptată a acestora.

Mașinile, o necesitate

Pentru a înțelege mai bine implicațiile acestui trend și direcția în care se îndreaptă industria auto, este esențial să analizăm motivele care stau la baza dispariției treptate a mașinilor de clasă mică.

În ultimii ani, segmentul mașinilor mici, cunoscut și sub denumirea de segment B, a suferit o scădere semnificativă pe piața auto europeană, ceea ce a dus la dispariția unor modele populare și la creșterea prețurilor, făcând aceste vehicule mai puțin accesibile pentru consumatori. Creșterea costurilor de producție și a prețurilor de vânzare reprezintă unul dintre principalele motive pentru acest declin.

Cost mare de producție

Un factor major care a contribuit la scăderea disponibilității mașinilor mici este creșterea semnificativă a costurilor de producție. În 2013, prețul mediu al unei mașini mici cu motor cu combustie internă era de aproximativ 13.244 de euro. În 2024, acest preț a ajuns la 22.591 de euro, ceea ce reprezintă o creștere de 73%. Această majorare considerabilă a prețurilor se datorează în principal cerințelor legale stricte, în special reglementărilor privind emisiile de CO2 și standardele de siguranță, precum și costurilor asociate cu adaptarea tehnologică a vehiculelor pentru a îndeplini aceste reglementări.

Astfel, producătorii auto au fost nevoiți să investească semnificativ în tehnologie pentru a se conforma cerințelor de mediu, ceea ce a dus la o creștere a costurilor de producție. Mai mult, cerințele de siguranță mai riguroase au impus utilizarea unor materiale mai scumpe și a unor tehnologii avansate pentru a îmbunătăți performanțele și protecția pasagerilor.

Această evoluție a dus la o dublă problemă: în primul rând, prețurile mașinilor mici au crescut semnificativ, iar în al doilea rând, producătorii auto au preferat să investească mai mult în modelele mai mari, care oferă marje de profit mai mari.

Profiturile importante plac tuturor

Pe viitor, clienții nu vor mai putea cumpăra mașini precum Fiat 500, Ford Fiesta sau VW UP.

„Mașinile mici au dispărut de pe piața din Europa, deoarece standardele de greutate și tehnologie au crescut dramatic în ultimele două decenii”, a declarat CEO-ul Renault , Luca De Meo, potrivit fr.de.

În plus, viitoarele reglementări impun o presiune și mai mare asupra producătorilor, fiind prognozate între opt și zece noi reglementări anuale până în 2030, care vor afecta fiecare vehicul nou produs. Aceste reglementări sunt în principal legate de emisiile de carbon și de siguranța vehiculelor, iar producătorii trebuie să investească constant în tehnologii inovative pentru a se conforma acestora.

Șeful Renault a explicat că înăsprirea standardelor de emisii, în special cerințele mai stricte ale normelor Euro 6, impune utilizarea de echipamente costisitoare, cum ar fi catalizatori de oxidare și filtre de particule diesel. Aceste tehnologii sunt esențiale pentru reducerea emisiilor poluante, dar totodată măresc semnificativ costurile de producție. Acest lucru face ca producerea de mașini mici să fie mai puțin rentabilă, în contextul în care producătorii sunt constrânși să îndeplinească standarde tot mai stricte pentru a proteja mediul.

Declinul mașinilor mici în industria europeană de automobile

Standardele de siguranță din ce în ce mai ridicate pentru mașinile mici reprezintă, de asemenea, un alt factor de cost pentru producătorii de automobile. Din iulie 2024, sistemele de asistență trebuie instalate în toate înmatriculările noi.

„Dacă toate sunt cu adevărat aplicate, costul unei mașini va crește cu 40 la sută, pe toate segmentele. Dacă adaugi 400 de euro în costuri la fiecare mașină din segmentul B, atunci asta este dramatic”, a avertizat Luca De Meo.

Standardul Euro 7  va intra în vigoare la jumătatea anului 2025

„Standardul Euro 7 care va intra în vigoare la jumătatea anului 2025 va însemna probabil sfârșitul pentru alte modele”, a comentat ADAC cu privire la reglementările UE.

Potrivit CEO-ului VW Schäfer, conversia nu merită pentru VW Polo, de exemplu, din cauza costurilor implicate. Ca urmare, producția Kia Rio și Peugeot 108 va fi întreruptă. Audi A1, Ford Fiesta, Fiat 500 cu motor pe benzină și Smart Fortwo au fost deja afectate.