Decizia a fost luată de Departamentul Comerțului din SUA, care a lansat o anchetă publică la sfârșitul lunii septembrie, aceasta fiind urmată de publicarea unor noi reglementări menite să protejeze lanțul de aprovizionare al vehiculelor conectate de amenințările externe.
Aceste măsuri se vor aplica gradual în SUA
Aceste măsuri se vor aplica gradual, începând cu interdicția pentru software-ul care va intra în vigoare în 2027 și continuând cu echipamentele care vor fi vizate de restricție în 2030.
Deși nu sunt vândute în prezent vehicule chinezești conectate în Statele Unite, există deja companii care comercializează autovehicule produse în China, cum ar fi Volvo și Polestar, controlate de grupuri chinezești, sau mărci ca Buick și Lincoln.
„Maşinile nu mai sunt doar din oţel şi roţi, sunt computere. Ele au camere, microfoane, dispozitive GPS şi alte tehnologii conectate la Internet. Prin această decizie, Departamentul Comerţului implementează regulile necesare protecţiei vieţii private a americanilor şi securităţii naţionale, ţinându-ne la distanţă adversarii şi capacitatea lor de a manipula aceste tehnologii pentru a avea acces la informaţii sensibile”, a susținut secretara în exerciţiu a Comerţului Gina Raimondo, conform AFP.
Producătorul american Tesla produce, de asemenea, vehicule electrice în China destinate exportului. Departamentul Comerțului a precizat că măsurile se aplică în principal vehiculelor particulare, iar pentru autobuze și camioane, lanțul de aprovizionare este considerat mai complex, fiind prevăzute reguli specifice care vor fi detaliate ulterior.
Noile reglementări urmăresc să protejeze securitatea națională și viața privată a cetățenilor americani
Un aspect important al noilor reglementări este că acestea urmăresc să protejeze securitatea națională și viața privată a cetățenilor americani, prin interzicerea oricăror echipamente sau software provenind de la furnizori care au legături semnificative cu China sau Rusia.
Acest demers este motivat de faptul că vehiculele moderne sunt echipate cu diverse tehnologii conectate, cum ar fi camere, microfoane și dispozitive GPS, care pot fi vulnerabile la intervenții externe. De asemenea, avansul în dezvoltarea software-ului pentru asistența la conducere și conducerea autonomă crește riscul ca terți să aibă acces neautorizat la controlul unui vehicul aflat în circulație.
„Reguli specifice vor fi precizate într-un viitor apropiat” cu privire la aceste vehicule, este scris într-un comunicat citat de sursa menționată.
La mijlocul lunii septembrie, Statele Unite au mai impus o taxă vamală de 100% pentru vehiculele electrice importate din China, ca parte a unui efort mai larg de a proteja industria auto americană.