Mașinile de la Salvamont vor avea dreptul la girofar. Camera Deputaților a dat undă verde
O nouă categorie de mașini a fost inclusă pe lista celor care au dreptul de girofar, anunță Camera Deputaților, cea care, în cursul zilei de miercuri, a dat undă verse unei inițiative depuse în Parlament încă din 2014.
Este vorba despre inițiativa care prevede ca mașinile aparținând serviciilor publice de Salvamont să aibă dreptul de girofar. 249 de deputați au votat în favoarea acestei inițiative, fiind un demers care a început în urmă cu opt ani.
„Mulțumim celor 249 de deputați care au votat astăzi si tuturor celor care ne-au susținut de-a lungul celor 8 ani acest demers și care au înțeles nu numai necesitatea acestui act normativ ci și anomalia existenta în funcționarea Serviciilor Salvamont.
Prin actul normativ aprobat astăzi, practic, se corelează prevederile legale care nominalizează structurile Salvamont ca servicii de salvare și urgență medicală, coordonate administrativ de către Consiliile județene și locale, iar operațional de Departamentul pentru Situații de Urgență al M.A.I., prevederi prin care acestea pot achiziționa, deține și utiliza legal autospeciale de intervenție și ambulanțe – dotate din fabricație și omologate cu mijloace de semnalizare acustică și luminoasă, cu legislația care nominalizează instituțiile care au dreptul de a utiliza aceste mijloace de semnalizare pentru deplasarea în regim prioritar pe drumurile publice în situații de urgență.
În acest moment, prin Ministerul de Interne – Inspectoratul general pentru Situații de Urgență, există în derulare un proiect prin serviciile Salvamont vor fi dotate cu ambulanțe pentru transport pacienți cu caracteristici care să le permită intervenția în teren montan”, transmite pe Facebook Salvamont.
Serviciile de Salvamont și Salvaspeo au un caracter de utilitate publică
Inițiatorii proiectului, deputații liberali Florica Chercheș, Elena Uioreanu, Ioan Cupșa și Mircea Roșca, spun, în expunerea de motive, că serviciile publice Salvamont și Salvaspeo, înființate de către autoritățile publice județene sau locale, au evident un caracter de utilitate publică și intervin inclusiv în situații de urgență datorită finanțării lor din fonduri publice, precum și a specificului și atribuțiilor care le revin prin legislația care stă la baza organizării și funcționării lor.
”Aceste servicii sunt deseori solicitate să intervină în situații de urgență în care deplasarea rapidă a personalului și a echipamentului tehnic de intervenție la locul intervenției fac diferența între recuperarea și salvarea victimelor sau decesul acestora”, se mai arată în expunerea de motive.
Aceste servicii se confruntă cu mai multe aspecte negative
Potrivit site-ului oficial al Camerei Deputaților, acolo unde este publicată expunerea de motive a acestui proiect, serviciile anterior menționate se confruntă cu cel puțin trei aspecte negative, deloc neglijabile.
Așadar, este vorba despre durata de timp în care salvatorii ajung la victimă, de cele mai multe ori ea prelungindu-se extrem de mult în defavoarea victimei.
Membrii echipajelor de intervenție, pe durata deplasării la o situație de urgență, sunt mult mai expuși pericolului de a intra în coliziune cu ceilalți participanți la trafic, în încercarea de a scurta timpul de deplasare prin depășiri succesive ale celorlalte autovehicule aflate în trafic.
De asemenea, prin depășirea constantă a limitelor de viteză fără semnalizarea deplasării la o situație de urgență, conducătorii acestor autovehicule se expun la suportarea de amenzi contravenționale și chiar la suspendarea permisului de conducere.