Conform datelor provenind de la Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule (APIA), numarul masinilor de lux vandute pe piata romaneasca a crescut in primele sapte luni ale acestui an, comparativ cu anii precedenti. In perioada ianuarie-iulie 2002 s-au vandut, de pilda, un numar de noua autoturisme Porsche (Carrera, Boxter, 911 Turbo), acestea adaugandu-se celor 15 achizitionate anul trecut si altor 11cumparate in 2000. Cifra pare mica, dar trebuie adaugat faptul ca in toata lumea Porsche vinde doar circa 50.000 de masini pe an.
Cel mai scump dintre modelele comercializate in Romania este Porsche 911 Turbo, al carui pret de catalog, cu toate taxele incluse, in varianta de baza este de 135.000 euro. Pentru dotari suplimentare, cum ar fi tapiteria de o anumita culoare sau cutia de viteze automata, in locul celei manuale, pretul poate ajunge pana la 150.000 euro. Va veti intreba, probabil, ce poate face o asemenea masina pentru a-si merita banii? Cateva elemente ni s-au parut sugestive: Motorul lui Porsche 911 Turbo dezvolta o putere de 420 CP (cam cat noua Dacii la un loc), suficienta pentru a propulsa bolidul pana la viteza de 100km/ora in 4,2 secunde. tinand cont de performante, consumul este si el pe masura, 22 l/100 km in ciclu urban, respectiv 19 l/100 km in regim mixt de trafic, dar cine cumpara o astfel de masina, cu siguranta, nu-si pune problema banilor de benzina.
Suratele mai mici ale lui Porsche 911Turbo, modelele Carrera si Boxter, ajung si ele la preturi apropiate de 100.000 euro, iar cu dotari suplimentare chiar depasesc aceasta suma. Carrera Coupe costa 82.000 euro, pret de catalog, iar varianta Carrera Cabriolet ajunge la 98.000 euro. Porsche Boxter este cel mai ieftin model din gama comercializata in Romania, costand circa 60.000 euro, cu taxe incluse.
Pasionatii de masini sport nu sunt atasati doar de o singura marca. Omul de afaceri Ioan Nicolae, patronul echipei de fotbal FC Brasov si un mare pasionat al masinilor, a achizitionat recent un BMW Z8, al carui pret in Romania este de 141.482 euro. Modelul este varful de gama al producatorului german si va figura, probabil, in urmatorul film din seria James Bond (daca producatorii nu vor opta pentru un Aston Martin). In acelasi timp, fotbalistul Gica Popescu detine, probabil, singurul Ferrari din tara (cumparat insa din afara), pentru care a platit 180.000 euro, o suma pe care cunoscatorii o considera mica, pentru ca modelul este cel mai ieftin din gama constructorului italian.
Vanzari bune au inregistrat la clasa masinilor sport scumpe si alte marci. De la inceputul anului, Mercedes a vandut 22 de masini din clasa SL, chiar daca un SL500,de exemplu, costa 107.600 euro. La acestea se adauga alte 14 masini din modelele CLK si SLK, ambele apartinand clasei sport si avand preturi cuprinse intre 40.000 – 100.000 euro.
Cine are bani nu cumpara insa doar masini sport, ci si limuzine de lux sau SUV-uri (sport utility vehicle) scumpe. Conform acelorasi statistici APIA, in acest an s-au vandut nu mai putin de 33 de limuzine BMW seria 7 si 37 de bucati Mercedes S Class, adica cam cele mai scumpe masini germane de serie. Un BMW 745iA se comercializeaza in Romania la pretul de 82.309 euro, iar un Mercedes S 600 Long costa 130.796 euro. Fata de aceeasi perioada a anului trecut (primele sapte luni), doar la aceste doua marci, apartinand clasei superioare, cresterea este de circa 30%.
Nici SUV-urile de lux n-au fost ocolite de romani. Cele mai scumpe, Mercedes ML (intre 60.000 si 112.000 euro), BMW X5 (64.000 euro modelul 3,0l) si Toyota Land Cruiser (88.000 euro) s-au vandut in cantitati apreciabile.
Vanzari de masini de lux pe primele 7 luni din 2002
Marca nr. bucati
Mercedes clasa S 37
Porsche (Boxter, Carrera,
911 Turbo) 9
BMW seria 7 33
Audi A8 6
Audi S8 1
Mercedes SLK 5
Mercedes CLK 9
Opinia specialistului
„Cred ca sunt doua categorii de cumparatori ai masinilor scumpe. Pe de o parte, cei pentru care masina reprezinta un simbol al apartenentei proprietarului la o anumita clasa sociala. Acest tip de cumparator nu cumpara autoturisme sport, ci masini „premium class” de tipul BMW seria 7, Mercedes S Klasse, Audi A8. Pe de alta parte, sunt cumparatorii pentru care masina reprezinta un hobby, iar acestia se orienteaza, in special, catre modelele sport. Cele doua clase sunt destul de bine delimitate. E greu de imaginat un om de afaceri care se da jos dintr-un Porsche atunci cand ajunge la serviciu, dupa cum e greu de imaginat un tip nonconformist, din clasa oamenilor cu bani, atasat de o limuzina Mercedes”, opineaza Florin Micu, director Autoexpert.
Mercedes S 600
· Pret fara taxe: 100.066 EUR
· Pret cu taxe: 130.796 EUR
· Consum: 9,4/5,5/6,9 l/100 km
· Volum portbagaj: 500 dm3
· Vanzari ian. – iul. 2002 (clasa S):
37 bucatI
BMW seria 7
· Pret fara taxe model 745 iA:
62.879 EUR
· Pret cu taxe: 82.309 EUR
· Consum: 15,5/8,3/10,9 l/100 km
· Volum portbagaj: 500 dm3
· Vanzari ian. – iul. 2002: 33 bucatI
Toyota Landcruiser 100 TD
· Pret fara taxe : 53.200 EUR
· Pret cu taxe: 87.882 EUR
· Consum: 15,8/10,8/12,6 l/100 km
· Volum portbagaj: 780 dm3