Masinile de lux confiscate au trasee confidentiale

In urma acestui articol, Inspectia Generala pentru Activitate Interna din Ministerul Finantelor (IGAI) incepe controlul la Directia administrarea activelor statului din acelasi minister. Rezultatul? "Nu se cunoaste la aceasta ora numarul masinilor confiscate", ne spune Gheorghe Simulescu, inspector la IGAI. Motivul? "In acea directie lucreaza doar trei oameni, carora le este greu sa tina o evidenta", precizeaza inspectorul. In fata unei asemenea scuze, venita insa de la un particular, organele

In urma acestui articol, Inspectia Generala pentru Activitate Interna din Ministerul Finantelor (IGAI) incepe controlul la Directia administrarea activelor statului din acelasi minister. Rezultatul? „Nu se cunoaste la aceasta ora numarul masinilor confiscate”, ne spune Gheorghe Simulescu, inspector la IGAI. Motivul? „In acea directie lucreaza doar trei oameni, carora le este greu sa tina o evidenta”, precizeaza inspectorul. In fata unei asemenea scuze, venita insa de la un particular, organele de control nu pregeta sa treaca imediat la amenzi. Cand functionarii statului sunt depistati ca au vraiste actele, inspectorii mai sar si in ajutorul lor. „S-a propus acum infiintarea unei directii in minister care sa se ocupe cu tinerea unor astfel de evidente”, ne informeaza Gheorghe Simulescu. Probabil ca in Ministerul Finantelor n-a patruns tehnologia moderna. Un singur calculator la acei trei oameni era suficient pentru a stoca toate informatiile primite referitoare la bunurile confiscate. Lipsa normelor la Ordonanta nr. 128/august 1998, care reglementeaza modul de valorificare a bunurilor legal confiscate sau intrate in proprietatea statului, este un alt motiv pentru care IGAI nu si-a putut exercita controlul.
Suspiciunea ca masinile de lux confiscate nu ajung toate in proprietatea statului este data de incompatibilitatea in raspunsurile autoritatilor statului. Pe de-o parte, Adriana Suta, director al Directiei administrarea activelor statului, gestionarul bunurilor confiscate, precizeaza ca toate masinile primite pe baza de proces verbal de la cei care le confisca, politie sau vama, se dau cu titlu gratuit institutiilor de stat. Pe de alta parte, politia recunoaste ca se depisteaza anual 400 de cazuri de trafic cu masini straine furate din afara, iar multe dintre ele sunt automobile noi. Unele dintre acestea nu au fost revendicate timp de un an si, automat, au intrat in proprietatea statului.
Numai ca pe listele de gratuitati nu se regasesc masinile noi. Pe 2 aprilie a.c., la ultima sedinta a comisiei interministeriale care functioneaza pe langa Secretariatul General al Guvernului s-au acordat in total, unor prefecturi, primarii, servicii de informatii externe, inspectorate scolare din tara, 18 autovehicule. Multe dintre ele sunt mai vechi de cinci ani si cu un grad de uzura mai mare de 60%. Comisia primeste de la Ministerul Finantelor listele cu autovehiculele devenite proprietate de stat, iar in functie de solicitarile primite direct de la institutii propune gratuitatile. „Gradul mare de uzura si vechimea autoturismelor conduc la refuzarea de catre beneficiari a acestor masini. Am 70 de cereri neonorate in prezent”, ne spune Tanase Oproiu, expert la Secretariatul General al Guvernului. Ceea ce refuza institutiile, Ministerul Finantelor scoate la vanzare.
O hotarare mai veche inca in vigoare, HG nr. 564/1992, spune ca autovehiculele primite cu titlu gratuit pot fi inmatriculate definitiv, indiferent de vechimea lor. Adriana Suta se plange de faptul ca masinile confiscate care merg spre vanzare nu beneficiaza de aceeasi facilitate. De aceea, la licitatiile organizate de directiile generale ale finantelor publice nu se inghesuie mai nimeni, doar cei care sunt interesati de parti componente ale autoturismelor.
„Uitati-va in parcarile marilor discoteci, baruri si restaurante din tara. Chiar si la marile sindrofii. Aici puteti vedea masini de lux cu numere urgente”, ne atrage atentia o inalta oficialitate din Ministerul de Interne. Masinile furate din afara se comercializeaza, in Romania, la preturi de patru-cinci ori mai mici decat valoarea lor reala de piata. Adica la preturi cuprinse intre 15.000 si 20.000 DM.