La nivel european se discută de foarte multă vreme problema poluării cauzată de autoturismele vechi și de cele diesel.
Acest lucru este vizibil și la nivelul vânzărilor, deoarece în ultimii doi ani, vânzările de mașini diesel a scăzut cu 36%.
Țările europene au luat măsuri drastice și au interzis accesul mașinilor diesel în mai multe zone ale orașelor mari. În aceste districte, accesul poate fi restricționat permanent, pot exista perioade în care acest tip de mașini sunt interzise, sau pot avea accesul permis după plata unei taxe.
Motivul pentru care a fost luată această decizie este pentru că noile motoare diesel au sisteme care tratează gazele de eșapament ce rețin particulele și neutralizează oxizii de azot, fiind din aceste aspecte curate, dar, pe termen lung, aglomerațiile urbane vor fi nevoite să restricționeze circulația mașinilor cu motoare termice, diesel pentru a păstra aerului respirabil.
Zonele interizse
Marea Britanie, Belgia, Germania, Franța, Italia și Spania se numără printre țările care au pus în practică restricții în orașele cu trafic intens, iar amenzile sunt destul de mari.
În Londra, Marea Britanie, în zona cu emisii ulta scăzute, accesul acestor tipuri de mașini, altele decât Euro 6, se poate face numai după plata unei taxe care, în cazul autoturismelor, este de 12,50 lire pe zi. Amenda este de 160 de lire sau 80 de lire dacă se plătește în 14 zile.
În Buxelles, Belgia, în zona cu emisii scăzute au acces numai mașinile Euro 3sau mai noi, iar din 2020, restricția s-a extins la mașinile Euro 2. Amenda este de 150 de euro. De asemenea, pentru mașinile neconforme, se poate plăti o taxă de acces de 35 de euro, dar pentru cel mult 8 zile pe an. În acest caz, amenda este de 350 de euro.
În Stuttgart, Germania, accesul este interzis mașinilor diesel, cu excepția celor Euro 6 și Euro 5. În zilele cu poluare ridicată, în Stuttgard pot circula exclusiv autovehiculele diesel Euro 6.
În Paris, Franța, din 2020, restricțiile au devenit mai aspre, iar zona pe care se aplică legea a crescut. Pentru încălcarea acestei reguli, amenda este cuprinsă între 68 și 375 de euro.
În Milano, Italia, în zona cu trafic limitat, accesul poate fi limitat în perioadele de iarnă pentru automobilele Euro 4 ori mai vechi, între orele 8.30 și 18.30. Începând cu 2020, restricțiile funcționează pe întregul teritoriu al orașului Milano, de asemeena pentru mașinile diesel Euro 4 ori mai vechi.
În Barcelona, Spania, în perioadele cu poluare mare, autoritățile interzis accesul mașinilor diesel Euro 3 sau mai vechi de luni până vineri, în intervalul orar 7.00 – 22.00. Din 2020, restricția va fi permanentă, iar din 2025 va fi extinsă și la zona metropolitană.
În Madrid, Spania, mașinile diesel produse înainte de 2006 nu mai au acces în zona centrală a orașului, iar amenda este de 90 de euro.
Ce se întâmplă în București?
În Capitală, primarul general, Gabriela Firea a avut o inițiativă de acest gen, prin introducerea vinietei Oxigen, însă aceasta s-a răzgândit în urma unui sondaj organizat pe facebook, în care majoritatea oamenilor au cerut renunțarea la această taxă.
Vinieta Oxigen prevedea ca în centrul Capitalei să nu mai aibe acces mașinile cu motoare non-Euro, Euro 1 și Euro 2, iar în cazul mașinilor Euro 3 și Euro 4 se putea circula doar cu vinieta Oxigen.
Amenda pentru neplata vinietei Oxigen ar fi fost cuprinsă între 1.500 și 2.000 de lei.