Vânzările de mașini diesel ar putea scădea în România

Decizie pentru șoferii cu mașini pe motorină. Piața mașinilor diesel ar putea înregistra o scădere semnificativă în acest an, în special din cauza numărului redus de modele disponibile și a faptului că acestea vor fi eliminate din programul Rabla Clasic, potrivit analizei APIA pentru piața mașinilor noi.

„La Rabla Clasic, ne propunem să fim mai verzi, să nu mai finanțăm și motorizările diesel.

Aceasta este o decizie pe care am luat-o cu producătorii și importatorii auto, dorim să finanțăm, în viitor, motoare prietenoase cu mediul”, spunea ministrul Mediului, Mircea Fechet, în luna ianuarie a acestui an.

În schimb, mașinile full-electrice ar putea înregistra o creștere de 28%, iar cele full-hybrid ar putea atinge un volum record de 30.000 de unități.

APIA estimează că piața totală a mașinilor noi va rămâne similară cu cea de anul trecut, cu un total de aproximativ 150.000 de unități, ceea ce ar reprezenta al cincilea an consecutiv de creștere. În 2024, numărul de unități vândute a fost de 148.900.

Dintre cele 150.000 de unități estimate, 87.000 vor fi pe benzină, 12.500 vor fi diesel, iar 50.500 vor fi „electrificate” (hibride și full electrice).

Un aspect interesant este că înmatriculările de mașini diesel noi au crescut cu 10% anul trecut în România, ajungând la peste 20.000 de unități. Această creștere s-a datorat unei situații speciale: Dacia a continuat să ofere motoare diesel la generația anterioară de Duster, iar clienții care doreau mașini pe motorină au ales aceste modele, fiindcă nu mai aveau alte opțiuni disponibile.

APIA estimează că în acest an vor fi înmatriculate doar 12.500 de mașini diesel, ceea ce reprezintă aproape de trei ori mai puțin decât în 2020.

mașini diesel
SURSA FOTO: Dreamstime

Înmatriculările de mașini full-electrice și hibride

Mașinile full-electrice și, în special, cele hibride, vor avea o performanță mult mai bună în acest an. Reprezentanții APIA au precizat că subvenția acordată pentru mașinile full-electrice în cadrul programului Rabla va crește, ceea ce va duce la o creștere a înmatriculărilor pentru aceste vehicule, estimându-se un total de 12.500 de unități, față de sub 10.000 în anul precedent.

Subvenția din cadrul programului Rabla Plus a fost redusă la jumătate în 2024, ajungând la aproximativ 5.100 de euro, iar acest lucru a avut ca efect o scădere cu 40% a pieței de mașini full-electrice. APIA a propus ca subvenția să fie majorată la 8.500 de euro în acest an, deși este puțin probabil ca aceasta să ajungă la această valoare. Totuși, se estimează o creștere de 20-30% față de 2024.

Reprezentanții APIA nu au precizat exact cât va fi subvenția și nici Ministerul Mediului nu a făcut un anunț oficial pe acest subiect.

Este așteptată o creștere semnificativă a segmentului full-hybrid

APIA estimează o creștere semnificativă a segmentului full-hybrid, de la 21.000 la 30.000 de unități, dar și a celor cu încărcare la priză (PHEV), de la 6.400 anul trecut la 8.000 de mașini în acest an. Creșterea hibridelor va fi susținută și de prezența tot mai puternică a Dacia în acest segment, modelele sale având prețuri mai accesibile decât ale concurenței.

Potrivit estimărilor APIA, SUV-urile vor continua să aibă vânzări mari, astfel încât aproximativ jumătate din piața auto totală va fi dominată de acest segment, cu un total de 75.000 de unități vândute. Se preconizează că vor fi vândute aproximativ 44.000 de mașini din clasa C și 18.000 din clasa B.

Dintre cele 150.000 de mașini estimate pentru acest an, 37.000 vor avea tracțiune 4×4.

Având în vedere diversificarea modelelor disponibile pe piață, se așteaptă o creștere de 12% a înmatriculărilor pentru mașinile din clasa A, în timp ce pentru cele din clasa B este prevăzută o scădere de 13,5%.