Mașinile diesel, interzise sau serios taxate în mai multe orașe din Europa
Mașinile diesel au primit interzis de la autorităţi în mai multe orașe din Europa. Pe „bătrânul continent”, are loc o dezbatere amplă despre motoarele pe motorină, în contextul schimbărilor climatice. Se pare că ele produc mai multe noxe decât celelalte mașini, chiar dacă se vând la un preț mai accesibil.
Mașinile diesel sunt considerate periculoase pentru mediul înconjurător de ani de zile. Acum, însă, că oamenii sunt mai interesați de protejarea mediului înconjurător și de stoparea poluării, vânzările mașinilor diesel au scăzut simțitor. Ba chiar au fost supuse unor restricţii de circulație în diverse zone din Europa.
Unele state au interzis accesul maşinilor diesel în zonele centrale şi în „zonele verzi”. Cei care au mașini pe motorină trebuie să achite o taxă specială dacă vor să intre în aceste zone.
Unde sunt restricţionate sau interzise mașinile diesel?
Barcelona, Bruxelles, Londra, Madrid, Milano, Paris și Stuttgart sunt orașele europene care au impus asemenea reguli.
În Barcelona, de exemplu, mașinile diesel nu pot intra în oraș în timpul săptămânii, între orele 07:00 – 20:00, decât dacă au cel puțin norma Euro 4.
În zona cu emisii scăzute din Bruxelles au acces doar mașinile cu motoare diesel Euro 4 și peste.
La Londra, atât mașinile pe motorină, cât și mașinile pe benzină sunt obligate să îndeplinească norma de poluare Euro 6, iar mașinile vechi, Euro 5 sau mai jos, sunt supuse unei taxe zilnice de 12.50 lire. Numai vehiculele electrice/hibrid sunt scutite de această obligație.
La Madrid, motoarele diesel produse înainte de anul 2006 nu au acces deloc în zona centrală.
În zona cu trafic limitat din Milano, accesul este permis doar mașinilor diesel Euro 6.
Zona de circulație limitată din Paris permite tranzitul maşinilor diesel cu sticker Crit’Air 2 sau 3 de luni până vineri, între orele 08:00 – 20:00. Vehiculele auto trebuie să aibă cel puțin motoare Euro 5 pentru a circula aici.
La Stuttgart, accesul mașinilor diesel cu motoare Euro 4 sau mai vechi este interzis. În zonele de periferie, este permisă circulația vehiculelor cu motoare Euro 5. În centrul orașului pot circula doar mașinile cu motoare Euro 6.
Ce reguli va impune România
Anul trecut, România a adoptat legea de limitare a emisiilor de CO2 provenite din transportul rutier.
Astfel, până la finalul anului 2025, Bucureștiul și alte 12 mari orașe din România vor stabili zone cu nivel scăzut de emisii. Autoritățile locale sunt obligate să instituie restricții și/sau taxe pentru accesul autovehiculelor în aceste zone.