Utilizarea AdBlue devine obligatorie de la 1 ianuarie 2025

Începând cu 1 ianuarie 2025, șoferii din Franța cu mașini diesel vor trebui să instaleze un sistem AdBlue pentru a reduce poluarea. Dacă nu respectă această regulă, riscă amenzi mari și interdicția de a circula.

AdBlue este un lichid special care reduce emisiile de oxizi de azot (NOx), considerate poluante, printr-un sistem numit SCR (Reducere Catalitică Selectivă). Vehiculele diesel produse după 2015, care respectă standardul Euro 6, au deja un rezervor pentru AdBlue, iar capacitatea acestuia variază între 10 și 15 litri, suficient pentru a parcurge între 5.000 și 20.000 de kilometri.

Se poate cumpăra de la benzinării, iar prețul a trecut de 1 euro pe litru în 2022.

Din 2025, mașinile vor avertiza șoferii pe bord când nivelul de AdBlue este scăzut. Dacă acest semnal este ignorat, motorul se poate opri, iar problema va trebui rezolvată la un service auto. La temperaturi foarte scăzute, AdBlue poate îngheța, așa că motorul ar trebui lăsat pornit câteva minute pentru a încălzi lichidul.

De asemenea, controalele tehnice vor fi mai stricte în Franța pentru a verifica dacă se respectă noile reguli. Orice tentativă de a dezactiva sau elimina sistemul AdBlue va fi aspru sancționată, cu riscul de a pierde dreptul de a circula și de a primi amenzi mari.

AdBlue
SURSA FOTO: Dreamstime

Ce este sistemul AdBlue?

Este un lichid transparent și netoxic, format din apă și uree, care ajută la reducerea poluării produsă de motoarele diesel. Acest lichid transformă substanțele nocive din gazele de eșapament (oxizii de azot) în azot și apă. Apoi, un filtru special curăță și mai bine gazele eliminate de motor, reducând particulele poluante.

Dacă ai o mașină diesel Ford mai nouă, probabil ai observat un capac albastru mai mic lângă cel principal pentru combustibil. Acest lucru înseamnă că mașina ta folosește tehnologia AdBlue. Multe mașini diesel Ford moderne necesită AdBlue pentru a reduce emisiile de substanțe dăunătoare. Lichidul este stocat într-un rezervor separat pe care trebuie să îl umpli din când în când.

Este introdus automat în sistemul de evacuare al mașinii și transformă emisiile nocive de oxizi de azot din gazele de eșapament în azot și apă. Apoi, un filtru special elimină particulele solide din gazele de eșapament produse de vehicul.

Franța impune controale tehnice din 2025

Începând cu anul 2025, Franța va implementa controale tehnice mai stricte pentru a se asigura că noile reglementări sunt respectate. Șoferii care vor încerca să evite utilizarea AdBlue, fie prin modificarea sistemului, fie prin eliminarea acestuia, se vor confrunta cu penalizări severe.

Potrivit melty.fr, unii șoferi au apelat deja la mecanici pentru a dezactiva acest sistem din calculatorul de bord, plătind sume ce ajung până la 7.500 de euro. Controalele riguroase vor fi capabile să identifice aceste modificări ilegale, iar sancțiunile vor include interdicția de a circula și amenzi considerabile.