Asociația germană a industriei auto, VDA, și miniștrii ai Cabinetului de la Berlin au criticat taxele vamale ale UE pentru vehiculele electrice fabricate în China, despre care spun vor afecta și companiile europene care produc VE în China, precum BMW și Dacia.

Comisia Europeană a anunțat taxele pentru mașinile electrice chinezești importate, cunoscute ca „taxe compensatorii”, care vor merge de la 17% și până la 38%, scrie Euractiv.com.

Deocamdată taxele sunt provizorii, dar vor fi introduse începând cu data de 4 iulie dacă discuțiile cu autoritățile chineze nu ajung la un rezultat acceptabil pentru Bruxelles.

Măsura crește și mai mult riscul unui conflict comercial global

VDA, reprezentând producători de automobile precum Volkswagen, BMW și Daimler, a criticat ferm decizia, președinta sa, Hildegard Müller, avertizând că este „un pas mai departe de cooperarea globală”.

„Această măsură crește și mai mult riscul unui conflict comercial global”, a adăugat ea.

Vor fi afectați și producătorii de automobile europeni care produc vehicule electrice în China, cel mai mare grup fiind Dacia și BMW, care se vor confrunta cu o taxă de import de 21%.

Este vorba de o taxă chiar mai mare decât cea pentru producătorul chinez de automobile BYD, care va suporta o taxă de 17,4%, deoarece a participat la investigația Comisiei Europene și a furnizat dovezi că a beneficiat de un sprijin mai mic de la stat.

Producătorul auto american Tesla se va confrunta și el cu o taxă de 21% pentru modelele fabricate în China, dar a solicitat o reducere a taxei. Alți producători de automobile nu au făcut-o încă, subliniază Euractiv.

Aceste taxe vin după taxa de 10% pe care UE o aplică deja pentru vehiculele electrice importate.

Asociația producătorilor europeni de automobile ACEA, ai cărei membri au interese diverse, a declarat că „ia act” de decizie.

Guvernul german insistă pentru negocieri

Ministrul german al transporturilor, Volker Wissing, a postat un mesaj pe X, în care susține că „tarifele punitive ale Comisiei UE afectează companiile germane și produsele lor de top”.

„Vehiculele trebuie să devină mai ieftine printr-o concurență mai mare, piețe deschise și condiții de afaceri semnificativ mai bune în UE, nu prin războaie comerciale și scindarea pieței”, a scris el.

Declarații similare a făcut și ministrul Economiei, Robert Habeck, care a declarat presei germane că „tarifele sunt întotdeauna ultima soluție ca măsură politică și, adesea, reprezintă cea mai proastă opțiune”.

„Este crucial să existe discuții acum”, a spus oficialul german, solicitând negocieri UE-China.

Companiile germane se tem de represaliile Chinei

Companiile germane sunt îngrijorate de potențialele represalii din partea Chinei, Volker Treier de la Business Chamber DIHK avertizând că „tarifele anunțate de CE pentru mașinile electrice din China nu vor rămâne fără consecințe pentru economia germană, puternic orientată spre export”.

Teama a fost alimentată și mai mult de o reacție a Ministerului chinez al Comerțului, care s-a declarat dispus să „ia toate măsurile necesare” pentru a apăra interesele producătorilor.

Müller a cerut UE și Chinei să rezolve problema prin negocieri, adăugând că este la latitudinea Chinei să abordeze Europa cu propuneri constructive și să oprească constant și rapid comportamentul de denaturare a concurenței, pentru a evita escaladarea conflictelor comerciale”.

„Avem nevoie de China pentru a rezolva problemele globale”, inclusiv schimbările climatice, a spus Müller.

„Un conflict comercial ar pune în pericol și această transformare”, a subliniat ea.