Anul 2024 a adus schimbări semnificative în piața auto din Uniunea Europeană, marcând o reorientare a preferințelor consumatorilor. În timp ce vânzările de autoturisme electrice au scăzut considerabil față de 2023, mașinile hibride au înregistrat o creștere impresionantă, devenind alegerea preferată a tot mai multor cumpărători.
Această tendință reflectă nu doar o schimbare în comportamentul pieței, ci și provocările persistente ale sectorului auto în adaptarea la noile tehnologii și cerințe de mediu.
Scăderea vânzărilor de mașini electrice și creșterea celor hibride în UE
Potrivit unui raport al Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), anul 2024 a adus o scădere considerabilă a vânzărilor de mașini electrice în Uniunea Europeană. În contrast, autoturismele hibride au avut o creștere semnificativă, consolidându-și astfel locul pe piață.
În acest context, numărul total al înmatriculărilor de autoturisme în UE a înregistrat o creștere modestă de 0,8% față de 2023, ajungând la 10,6 milioane de unități.
Din acest total, 1,4 milioane de vehicule erau electrice, ceea ce reprezintă o scădere de aproape 6%.
Pe de altă parte, autoturismele hibride au depășit 4 milioane de unități, constituind aproape 15% din piața europeană.
Cele mai multe autoturisme electrice au fost înmatriculate în Germania, unde au ajuns la un număr de peste 380.000 de unități. Totuși, cea mai mare creștere procentuală a fost înregistrată în Malta, deși numărul acestora a fost relativ mic în comparație cu alte țări.
Tendințele pe piața combustibililor convenționali în Europa
În ceea ce privește autoturismele cu combustibil convențional, trendul general a fost unul de scădere, dar cu anumite excepții notabile.
În Bulgaria și Slovenia, înmatriculările de mașini pe benzină au crescut, cu procente de 14,5% și 19%, respectiv.
În schimb, în alte țări, cum ar fi România, Estonia și Lituania, înmatriculările de autoturisme diesel au cunoscut creșteri considerabile, de 14,8%, 55,9% și 34,1%, respectiv.
Vânzările de autoturisme în Uniunea Europeană: marca Ford în declin
În ceea ce privește constructorii auto, Grupul Volkswagen rămâne liderul pieței din Uniunea Europeană, cu 3.407.242 de unități înmatriculate în 2024, înregistrând o creștere de 2,5%.
Pe locul al doilea se află grupul STELANTIS, cu 1.969.594 de autoturisme, în scădere cu 7,3% față de 2023, iar pe locul al treilea se află Grupul Renault, cu 1.282.453 de unități, în creștere cu 3,2%.
Dacia, parte a Grupului Renault, a înregistrat o creștere cu 3,9%, atingând 578.935 de unități.
Marca Ford, în schimb, a înregistrat o scădere semnificativă, înmatriculând doar 426.307 autoturisme, cu o scădere de 17% față de anul anterior.
România: creșteri semnificative înregistrate în 2024
În România, piața auto a înregistrat un total de 151.105 autoturisme noi înmatriculate în 2024, o creștere de 5,6% față de 2023. Astfel, România se află pe locul 14 în Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul de autoturisme noi înmatriculate.
În România, trendul european de înlocuire a mașinilor electrice cu cele hibride a fost și mai vizibil. În timp ce numărul de mașini full electrice înmatriculate a scăzut cu 32,2%, mașinile hibride au înregistrat o creștere semnificativă de 34,7%, atingând 58.470 de unități.