Costurile aferente unui autoturism electric sau hibrid par încă prohibitive pentru români. Cu prețuri care trec binișor de 20.000 sau chiar 30.000 de euro, modele precum Renault ZOE, BMW i3, Volkswagen e-Golf sau Mitsubishi iMiEV au fost totuși achiziționate anul trecut de 15 români, în timp ce hibride ca Honda Jazz, Lexus NX, Toyota Auris sau Mercedes-Benz Clasa S au ajuns în garajul altor 480 de clienți.

Desigur, aceste cifre nu sunt deloc convingătoare. Cu mai puțin de 0,5% din piață e greu să spui că România este o piață pentru vehicule cu propulsie alternativă. Totuși, direcția este clară chiar și pentru cei care nu văd dincolo de cifre. În Europa, cifrele JATO Dynamics arată o creștere a înmatriculărilor de mașini electrice – fără hibride – cu 39%, de la 60.835 unități în 2014 la 84.547 unități anul trecut. Este cea mai mare creștere dintre toate segmentele pieței auto fie ele crossovere sau autoturisme compacte. Cum, până acum, cam toate trendurile europene au infuențat și piața de la noi este limpede că în viitorul nu foarte îndepărtat mașinile electrice vor ocupa procente tot mai importante din piața vehiculelor noi. Iar cei care astăzi consideră că mașinile electrice sunt prea scumpe, au autonomie redusă și pot fi alimentate cu mari dificultăți din cauza lipsei stațiilor de încărcare sunt contraziși de un studiu realizat de BMW în 2010 și completat cu informații noi la începutul lui 2016.

Autonomia ca speritoare

În privința autonomiei lucrurile sunt cât se poate de clare. Cu o mașină electrică nu poți parcurge mai mult de 180 km fără a reîncărca bateriile. Asta dacă nu luăm în calcul modelele Tesla, producător american care a anunțat o autonomie de peste 450 de kilometri pentru Model S și Model X. Dar cine parcurge mai mult de 180 km într-o zi? Confrom studiului BMW despre care vorbeam, un utilizator de vehicul, fie el electric sau convențional, parcurge în medie 14,1 km în timpul unei singure călătorii și circa 36 km într-o întreagă zi. În același timp, utilizatorii modelului electric Mini E parcurg 9,5 km per călătorie și 37,8 km într-o zi. E drept că cifrele sunt aferente pieței germane, însă chiar și în România valorile nu pot fi mult diferite. Prin urmare, dacă vehiculul electric este utilizat pentru drumuri zilnice de acasă la birou, la piață sau la mall și invers, autonomia zilnică nu este deloc o problemă. Iar încărcarea bateriilor este și ea o problemă facilă în cursul nopții dacă proprietarul mașinii locuieșteîntr-o casă cu curte sau într-un bloc cu parcare privată dotată cu prize. Asta pentru că încărcarea de la o priză normală de 2,7 kW durează între 8 și 10 ore în funcție de modelul vehiculului. Adică exact timpul în care mașina stă neutilizată.
Cum nu toți românii își permit luxul de a locui în condițiile menționate mai sus, reîncărcarea cu energie poate fi o problemă la noi. Una destul de ușor de depășit dacă autorităție sau firmele investesc în stații de încărcare. În funcție de tipul stației – sau wallbox-ului, cum este numit de cei de la BMW, timpul de încărcare scade la 8 ore sau chiar 3-4 ore, iar costul fără TVA al amplasării unui astfel de aparat costă între 814 euro și 1.595 de euro. Prizele stradale performante – cele cu putere de 50kW – pot reduce perioada de staționare chiar până la 30 de minute. Prin urmare, dacă utilizați vehiculul doar în oraș sau pentru călătorii scurte în jurul aglomerărilor urbane, propulsia electrică poate fi o soluție mai mult decât rezonabilă. Asta presupune însă ca în timpul concediilor, fie să închiriați un vehicul, fie să dețineți două mașini, caz destul de des întâlnit atât în Europa Occidentală cât și în România.

Surpriza costurilor de utilizare

Obișnuiți să luăm în calcul doar prețul de achiziție – care e destul de mare în cazul mașinilor electrice –, uităm de multe ori să punem în balanță toate cheltuielile aferente unui automobil pe o perioadă mai lungă de timp. Ei bine, pentru cei curioși sau care doresc să fie mai bine informați, costurile totale de utilizare (TCO) ale unui BMW i3 sunt egale cu cele ale unui BMW 120i dacă ambele vehicule sunt utilizate trei ani. Apoi, balanța înclină puternic în favoarea modelului electric. Pare imposibil? Ei bine, BMW i3, are un consum de energie deosebit de mic, ceea ce traduce printr-un cost de doar 7 lei pentru 100 km. Astfel, costurile de alimentare pentru BMW i3 sunt la aproximativ 33% faţă de un BMW 118d, 30% faţă de un BMW 320d sau 25% comparativ cu un BMW 120i. La aceasta se adaugă costuri aproape zero pentru înmatriculare şi impozitul anual şi rata de asigurare CASCO redusă. Adăugați la asta și faptul că mașinile electrice au costuri foarte reduse de mentenanță. Toţi aceşti factori fac ca BMW i3 să fie la un nivel comparabil cu BMW 120i în ceea ce priveşte costurile totale de utilizare (incluzând preţul de achiziţie, taxe şi impozite, asigurări) pe o perioadă de utilizare calculată de trei ani şi 45.000 km. În cazul unei posibile implementări a ecotichetului de 4.500 de euro pentru automobilele electrice, avantajul creşte semnficativ. Detaliile de mai sus, aferente modelului BMW i3, sunt asemănătoare și în cazul altor vehicule electrice de pe piață. Doar că, ceea ce oficialii BMW aduc în plus, este un sistem propriu de finanțare, BMW Select, prin care producătorul garantează o valoare reziduală, după trei ani de utilizare, de 51,6%. Mai pe înțelesul tuturor, dacă apelați la acest sistem, care presupune un avans de 20%, după trei ani de utilizare mașina dumneavoastră va valora exact 51,6% din prețul de achiziție și puteți opta pentru a preda maşina veche achiziționând una nouă, fără achitarea valorii reziduale, sau puteți prelungi contractul de finanţare eşalonând valoarea reziduală. O a treia cale este aceea de a plăti valoarea reziduală devenind astfel proprietarul complet al acesteia. Pare complicat însă nu este deloc. Este suficient să apelați la sfaturile unui consultant financiar pentru a înțelege cu exactitate mecanismul prin care puteți avea o mașină electrică nouă la fiecare trei ani plătind o rată lunară, fără TVA, de 464 de euro.

Acest studiu ne oferă un model clar pentru a înţelege tipologia clientului privat de automobile electrice. Este vorba despre cei care locuiesc la casă sau într-un complex rezidenţial cu garaj propriu şi pot instala uşor o priză sau o staţie de încărcare. Dana Popescu, brand manager BMW

Pentru maşini electrice avem nevoie de o dezvoltare a infrastructurii. Chiar şi aşa, avem cerere pentru astfel de automobile, cu toate că este o ofertă de nişă. În plus, acum maşinile pot fi vândute împreună cu bateria.  
Jan Ptacek, directorul general Renault Commercial Roumanie

Cele mai căutate mașini electrice

Înmatriculările de autoturisme electrice au crescut anul trecut în Europa cu 39% până la 84.547 vehicule, Conform raportului JATO Dynamics pentru anul 2015, cel mai căutat model electric din Europa este Renault ZOE (16.722 unități), urmat de Nissan Leaf (16.514 unități) și de Tesla Model S (13.510 unități). Pe locurile următoare se află, în ordine, BMW i3, Volkswagen e-Golf, KIA Soul, Volkswagen e-Up!, Mercedes-Benz Clasa B, Smart ForTwo și Peugeot iOn.

În România, au fost înmatriculate în 2015 mai puțin de 30 de mașini 100% electrice. Așa cum era de așteptat cifrele diferă ușor față de cele aferente vânzărilor dat fiind faptul că unele modele înmatriculate nu au importator, fiind achizționate din afara țării, iar altele au fost vândute către dealerii mărcii. Prin urmare locul întâi în preferințele românilor aflați în avangarda tehnologiei verzi este ocupat de Tesla Model S cu 13 unități. Pe locul secund se află Renault, cu ZOE, iar pe trei Volkswagen cu e-Golf și e-Up!. Pe locul patru se află BMW i3 cu două unități înmatriculate.