Fondul Monetar Internațional (FMI) este de părere ce tranziția către mașinile electrice va avea un impact uriaș la nivel global. Instituția spune că acest impact se va simți asupra investiţiilor, producţiei, comerţului internaţional şi ocupării forţei de muncă.
Transformarea industriei auto globale
Adopția tot mai mare a mașinilor electrice (VE) marchează o schimbare fundamentală în industria auto globală, având implicații profunde asupra mediului, economiei și piețelor de muncă.
Conform unui raport al Fondului Monetar Internațional (FMI), această tranziție este esențială pentru atingerea obiectivelor climatice și stimularea creșterii globale.
Impactul vehiculelor electrice asupra emisiilor de gaze cu efect de seră
Mașinile electrice sunt recunoscute ca o soluție cheie în combaterea schimbărilor climatice.
În 2022, transporturile au reprezentat 36% din emisiile de gaze cu efect de seră în Statele Unite, 21% în Uniunea Europeană și 8% în China.
Acest context a determinat UE să își fixeze un obiectiv ambițios de reducere a emisiilor de la mașini cu 50% între 2030 și 2035, în comparație cu nivelurile din 2021.
De asemenea, guvernul SUA a implementat subvenții semnificative pentru vehiculele electrice și pentru infrastructura de încărcare, sprijinind astfel această tranziție.
Provocările economice și modificările pe piață
Pe măsură ce industria auto globală se îndreaptă către o adopție tot mai mare a vehiculelor electrice, se preconizează modificări semnificative în peisajul economic.
FMI avertizează că, în scenariile realiste de penetrare a pieței vehiculelor electrice, PIB-ul Europei ar putea fi redus cu aproximativ 0,3% pe termen mediu, iar sectorul auto va suferi o scădere a ocupării forței de muncă.
Acest lucru ar duce la o realocare a forței de muncă către sectoare mai puțin intensive în capital, cu o valoare adăugată mai mică pe muncitor.
Competitivitatea globală și tarifele comerciale
Pe lângă provocările interne, competiția globală joacă un rol crucial în evoluția industriei. Statele Unite și Uniunea Europeană au implementat tarife pentru vehiculele electrice fabricate în China, acuzând subvenții nedrepte din partea Beijingului.
Recent, administrația Biden a introdus o taxă de 100% pentru vehiculele electrice chinezești, iar UE a susținut taxe de import de până la 45%. Aceste măsuri vizează protejarea piețelor interne și sprijinirea producătorilor locali, însă ele ar putea afecta prețurile și accesibilitatea vehiculelor electrice.
Efectele reducerii subvențiilor
Pe fondul acestor tensiuni comerciale, guvernele europene, inclusiv Franța și Germania, au început să reducă subvențiile pentru achiziționarea vehiculelor electrice.
Acest lucru survine într-un context în care prețurile vehiculelor electrice rămân încă mai ridicate comparativ cu alternativele pe benzină, iar cererea globală pentru aceste vehicule a început să scadă.