Mașinile care vor fi interzise în România. Guvernul pregătește o măsură care îi va zăpăci pe mulți șoferi. Multe mașini vor avea circulația limitată, conform unui proiect de Hotărâre de Guvern inițiat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.
Mașinile care vor fi interzise în România. Guvernul vrea să realizeze așa-zise „zone cu niveluri scăzute de emisii”, unde circulația autovehiculelor deținute de cetățeni și firme va fi limitată dacă nu stabilesc anumite baremuri privind noxele.
Mașinile pentru care șoferii vor fi obligați să plătească taxă
Potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern, inițiat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, circulația va fi permisă doar după plata unei taxe.
Totuși, vor fi limitate doar mașinile cetățenilor și firmelor. Autovehiculele instituțiilor de apărare, ordine publică și servicii publice sunt exceptate. Totodată, prevederile legii NU se aplică celor ce au domiciliul sau rezidența în respectiva zonă.
Nerespectarea prevederii din zonele speciale se va pedepsi cu amendă contravențională
Trebuie menționat că nerespectarea prevederii din zonele speciale se va pedepsi cu amendă contravențională. Amenda este de 300 de lei la prima abatere. În cazul în care nu este plătită în termen, atrage penalități de 500 lei pe zi.
„(1) Constituie contravenție și se sancționează cu amendă de 300 lei circulația pe drumurile publice din interiorul ZNSE a vehiculelor care nu respectă prevederile regulamentului local de acces în ZNSE.
(2) Constituie contravenție și se sancționează consiliile locale, respectiv Consiliul General al municipiului București cu amendă de 500 lei pentru fiecare zi de întârziere față de termenele specificate la art. 22, alin. (4), lit. a) și b), din Legea nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă”, se arată în actul normativ.
O astfel de măsură îi va zăpăci pe mulți șoferi. Oamenii s-au înfuriat în multe țări din UE și nu numai în urma unor anunțuri similare.
Cele mai importante articole din viitoarea lege
Viitoarea lege stabilește mai multe reguli care trebuie studiate atent. Acestea limitează mobilitatea deținătorilor de autovehicule neconforme cu standardele de emisii:
Articolul 3 stabilește următoarele:
„(1) ZNSE sunt inițiate, delimitate și gestionate de către autoritățile administrației publice locale.
(2) Anterior instituirii ZNSE, pentru a garanta o abordare nediscriminatorie, autoritățile administrației publice locale au obligația efectuării următoarelor măsuri compensatorii pentru asigurarea accesului liber al tuturor cetățenilor în toate zonele urbane:
a. asigurarea serviciului de transport public local de călători în interiorul ZNSE;
b. asigurarea infrastructurii pentru mobilitatea activă”.
Articolul 4 stabilește următoarele:
„(1) ZNSE pot fi de două tipuri:
a) ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces pentru autovehicule, în funcție de clasele de autovehicule specificate la art. 8 alin. (2), caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE, precum și platformă online unde se poate achita tariful de acces;
b) ZNSE pentru care se stabilesc reguli care limitează accesul autovehiculelor în funcție de clasele de autovehicule specificate la art. 8, alin. (2), în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste zone trebuie să asigure controlul accesului în aceste zone.
(2) Pentru ambele tipuri de ZNSE se asigură o abordare bazată pe monitorizare video”.
Guvernul vrea să realizeze așa-zise „zone cu niveluri scăzute de emisii”
Articolul 5 stabilește următoarele:
„În interiorul perimetrului ZNSE este permis accesul doar pentru autovehiculele care îndeplinesc cel puțin una dintre următoarele condiții:
a) respectă standardele de emisii ale zonei, conform regulamentului local de acces aprobat de către consiliul local sau Consiliul General al Municipiului București, după caz;
b) achită tariful de acces aferent, dacă ZNSE se încadrează în categoria a) de la art. 4;
c) aparțin persoanelor cu dizabilități dacă fac dovada prin documente justificatoare;
d) sunt exceptate conform legislației în vigoare sau conform regulamentului local de acces în ZNSE”.
Guvernul vrea să realizeze așa-zise „zone cu niveluri scăzute de emisii”. Scopul instituirii ZNSE ar fi, potrivit fundamentării, de a limita circulația autovehiculelor poluante într-un perimetru definit și în anumite intervale orare, după caz, prin decizia autorităților administrației publice locale.
Astfel, se utilizează următoarele clase de autovehicule din categoriile M și N, astfel cum sunt definite la art. 4 alin. (1) lit. (a) – (b) din Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și ale sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 și (CE) nr. 595/2009 și de abrogare a Directivei 2007/46/CE, stabilite în funcție de norma de poluare și de tipul de combustibil:
- Clasa 1. Vehicule cu norma de poluare EURO 3/III pe motorină și normele de poluare Euro 2/II, Euro 1/I și non euro;
- Clasa 2. Vehicule cu norma de poluare EURO 4/IV pe motorină și norma de poluare EURO 3/III pe benzină, GPL, GNC și GNL;
- Clasa 3. Vehicule cu norma de poluare EURO 5/V/EEV pe motorină și norma de poluare EURO 4/IV pe benzină GPL, GNC și GNL;
- Clasa 4. Vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe motorină și norma de poluare EURO 5/V/EEV pe benzină, GPL, GNC și GNL;
- Clasa 5. Vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe benzină, GPL, GNC și GNL;
- Clasa verde. Vehicule pur electrice, vehicule cu pilă de combustie cu hidrogen.
ZNSE vor fi marcate cu indicatoare de către autorităţile administraţiei publice locale
Stabilirea şi aprobarea zonelor cu nivel scăzut de emisie (ZNSE) se vor realiza pentru aglomerările prevăzute în anexa nr.2 din Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător în termen de maximum 2 ani. Conform anexei menționate, aceste aglomerări sunt municipiile: Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, București, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești, Timișoara.
Pentru orice alte zone şi aglomerări, aşa cum sunt acestea definite în Legea nr.104/2011, zonele cu nivel scăzut de emisie vor fi delimitate în termen de maximum 2 ani de la încadrarea în regimul I de gestionare a calităţii aerului înconjurător.
Totodată, pentru orice alte unităţi administrativ teritoriale, autorităţile administraţiei publice locale pot să stabilească astfel de zone.
Zonele cu nivel scăzut de emisie (ZNSE) vor fi marcate cu indicatoare de către autorităţile administraţiei publice locale. Acestea pot să stabilească regulile şi tarifele de acces ale vehiculelor în interiorul acestora.
ZNSE pot fi de două tipuri
ZNSE pot fi de două tipuri. Este vorba despre:
- ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE;
- ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone, de exemplu bariere de acces, dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone prin intermediul poliţiei locale.
Este permis accesul doar pentru autovehiculele care îndeplinesc cel puţin una dintre următoarele condiţii
În interiorul perimetrului ZNSE este permis accesul doar pentru autovehiculele care îndeplinesc cel puţin una dintre următoarele condiţii:
- respectă standardele de emisii ale zonei;
- achită tariful aferent zonei, dacă este cazul;
- sunt exceptate sau beneficiază de reducere de până la 100% de la plata taxei.
Restricțiile și tarifele nu se aplică vehiculelor aparţinând sistemului naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, precum şi vehiculelor aferente serviciilor publice de intervenţie, respectiv vehiculelor care asigură serviciu public de transport de persoane.