Regulile stricte privind conducerea acestor mașini diesel în Germania intră treptat în vigoare, pregătind terenul pentru o schimbare semnificativă pe termen lung în mobilitatea urbană. Obiectivul acestor măsuri este reducerea emisiilor de CO₂ și atingerea neutralității climatice.
Autoritățile germane încep implementarea interdicțiilor de circulație pentru vehiculele diesel, ca parte a unui efort mai amplu de reducere a emisiilor și de protejare a sănătății cetățenilor. În München și alte orașe, restricțiile devin obligatorii pentru aceste mașini, iar planurile de control al poluării impun măsuri stricte pentru a accelera tranziția către mobilitatea ecologică.
Noi reguli pentru mașinile diesel în Germania
În timp ce eliminarea totală a motoarelor diesel și pe benzină este planificată pentru 2035, unele interdicții de conducere pentru vehiculele diesel au început deja să fie implementate în mai multe orașe din Germania. Aceste măsuri au fost inițiate ca urmare a unei decizii recente a Tribunalului Administrativ Federal din Leipzig, care cere în special orașului München să restricționeze circulația mașinilor diesel mai vechi.
Cei care utilizează mașini electrice beneficiază de diverse avantaje, însă proprietarii de vehicule cu motoare convenționale sunt obligați să se adapteze, fie prin renunțarea la mașinile pe combustie internă, fie prin restricții de circulație.
Prin aceste acțiuni, autoritățile germane intenționează să combată efectele schimbărilor climatice și să protejeze sănătatea publică.
Interdicția diesel în München. Unde și cum se aplică
În München, numeroși șoferi se vor confrunta cu schimbări în rutele zilnice de deplasare sau vor fi nevoiți să își înlocuiască mașinile diesel mai vechi cu modele mai noi și mai puțin poluante.
Decizia de a impune aceste măsuri vine în urma verdictului Tribunalului Administrativ Federal din Leipzig, care a stabilit că München trebuie să își modifice planul de control al poluării aerului și să introducă restricții mai dure pentru aceste mașini diesel.
Potrivit Deutsche Umwelthilfe (DUH), „orașul München trebuie să-și schimbe imediat planul de control al poluării aerului și să impună interdicții de conducere cu motorină.”
Jürgen Resch, director general al Deutsche Umwelthilfe, a subliniat: „Astăzi, Tribunalul Administrativ Federal a arătat în cele din urmă clar că orașul München ignoră cerințele instanței și pune în pericol sănătatea cetățenilor săi.”
De asemenea, el a adăugat că „încercarea de a ocoli introducerea interdicțiilor necesare pentru conducerea cu motorină la 30 km/h a fost ilegală, primarul din München a anunțat deja că va accepta verdictul”, după mențiunile celor de la inside-digital.de.
Această decizie subliniază urgența pentru München de a-și adapta politicile de transport la standardele de mediu stricte impuse de justiție.
Restricții similar aplicate în alte orașe germane
În iulie 2023, consiliul local al orașului München a adoptat o decizie de modificare a planului de control al poluării aerului, relaxând parțial măsurile impuse pentru restricționarea vehiculelor diesel, care fuseseră deja aplicate din septembrie anul precedent.
Ca urmare, Deutsche Umwelthilfe și VCD, o organizație ecologică de transport, au deschis un nou proces împotriva orașului. Tribunalul Administrativ Federal a susținut aceste demersuri și a acordat câștig de cauză acestor asociații, permițând astfel primăriei din München să aleagă între aplicarea restricțiilor de zonă sau restricțiile de drum pentru vehiculele cu nivelul de emisii Euro 5.
Prin urmare, orașul München va implementa restricții de circulație pentru vehiculele diesel care nu respectă standardul Euro 5. Totuși, data exactă la care această interdicție va intra în vigoare nu a fost încă stabilită. Pe lângă München, alte orașe importante din Germania aplică deja reguli similare.
În Stuttgart, Darmstadt și Frankfurt pe Main, interdicțiile și amenzile sunt deja active, iar acestea pot deveni extrem de severe. La polul opus, orașe precum Hamburg și Berlin au decis să renunțe la interdicția vehiculelor diesel, renunțând la acestea în 2023, după cinci ani de aplicare a acestor măsuri restrictive.
Această abordare neuniformă în rândul orașelor germane reflectă provocările cu care se confruntă autoritățile în adoptarea unor măsuri de mediu eficiente, dar și reacțiile diverse ale cetățenilor față de tranziția către mobilitatea ecologică.