Mașinile noi câștigă teren în fața celor second-hand

Piaţa de automobile noi ar putea creşte, în acest an, cu două cifre procentuale, graţie programelor derulate de autorităţi, dar şi pentru că românii au început să înţeleagă că maşinile aduse din străinătate nu sunt întodeauna chilipiruri

Înmatriculările de vehicule noi au crescut, în martie, cu aproape 16% faţă de acelaşi interval din 2014, până la 7.855 de unităţi, din acest total autoturismele înregistrând o majorare de 16,67%, până la 5.339 unităţi, conform datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Piaţa automobilelor noi are mari şanse să crească cu 15-20%, anul acesta, un rol important avându-l programele guvernamentale „Rabla“ şi „Prima Maşină“, au declarat pentru Capital surse din piaţă.

Programul Rabla din acest an are alocat un buget de 200 de milioane de lei, cu 33% mai mult față de anul precedent. Vor fi puse la dispoziția românilor 25.000 de tichete electronice, dintre care 20.000 vor fi adresate persoanelor fizice, iar 5.000 persoanelor juridice. Cuantumul primei de casare se păstrează la fel ca anul trecut, la 6.500 de lei pentru fiecare beneficiar, cu precizarea că valoarea eco-bonusurilor destinate achiziției de mașini mai puțin poluante s-a triplat. De asemenea, proprietarul înscris în program are posibilitatea să cedeze altei persoane dreptul său de beneficiu asupra primei de casare pentru efectuarea achiziţionării autovehiculului nou. Şi programul „Prima Maşină“ are potenţial de a ajuta piaţa. Acesta poate fi accesat de persoane cu vârsta de peste 18 ani, care dispun de un avans de minimum 5% din prețul de achiziție al autoturismului nou. În program s-au înscris mai mulţi finanţatori, precum BCR, BRD, CEC Bank, Porsche Bank Romania, Alpha Bank sau ING Bank, iar ofertele de la dealeri sunt numeroase. Prețul de achiziție nu trebuie să depășească suma de 50.000 lei, la care se adaugă TVA, adică aproximativ 13.500 euro.

Românii încep să evite „ţepele“ din Germania

În ceea ce priveşte numărul vehiculelor second-hand din import înmatriculate în România, în primul trimestru al anului, acesta a fost 54.592 de unităţi, conform DRPCIV. Peste trei sferturi dintre autoturismele la mâna a doua au peste opt ani vechime. Din ce în ce mai mulţi cumpărători de maşini second-hand se îndreaptă, însă, către dealerii autorizaţi, dorind să achiziţioneze maşini cu istoric verificabil şi cu garanţie. Spre exemplu, la Das WeltAuto, distribuitorul de maşini de ocazie (VW, Audi, Skoda, Volkswagen, Seat, Porsche) oferă clienţilor garanţie timp de un an de zile, istoric garantat şi finanţare prin Porsche Finance Group.

Majoritatea automobilelor second-hand de la noi din ţară provin din Germania, însă trei sferturi dintre acestea sunt lovite şi reparate. Deşi sună tentant să devii proprietar de BMW, Mercedes sau oricare alt brand premium, trebuie să ştii că maşinile aduse în ţara noastră sunt din parcuri private deţinute de arabi sau turci. Majoritatea automobilelor care ajung în parcurile lor sunt avariate şi refăcute. Este ştiut faptul că o maşină care a fost recompusă în urma unui accident sau asamblată din alte componente nu va avea niciodată performanţele sau comportamentul unui automobil original. De asemenea, tehnologiile de siguranţă au evoluat în ultimii opt ani, astfel că sistemele de asistenţă şi airbagurile sunt mult mai eficiente.  Dacă nu ţii la siguranţă şi la garanţie, atunci trebuie să mai ştii că dacă nu sunt lovite, automobilele au mult mai mulţi kilometri la bord decât indică computerul, iar un motor vechi nu va consuma la fel sau mai puţin decât unul nou.

Pierderi de sute de milioane de euro

Cei care fac comerţ cu maşini second hand nu plătesc TVA de sute de milioane de euro anual. Firmele care care importă maşinii din Germania declară că vor plăti TVA în România, iar când autoturismul intră în România declară că taxa a fost plătită în Germania. În aceste condiţii, specialiştii spun că piaţa vehiculelor la mâna a doua se apropie de un miliard de euro. Mai mulţi importatori şi dealeri auto au tras ani la rând semnale legate de acest fenomen. Evident că trebuie făcută o distincție între cel care-și aduce o mașină pentru uzul lui și plătește un impozit sau ceva și cel care face o industrie din chestia asta, însă evaziunea TVA la maşini în România trece de 80%.