‘În momentul de faţă, este examinată ca o propunere, o formulă de calcul (pentru Timbrul de mediu – n.r.) separată pentru motoarele care utilizează benzină şi pentru motoarele care utilizează motorină.(…) Formula de calcul nu se schimbă, va fi acelaşi concept, dar probabil, va fi un timbru de mediu care se va aplica, într-un anumit cuantum, în baza aceleiaşi formule, pentru motoarele pe benzină şi altul pentru Diesel, dat fiind că acestea au un plus de particule care poluează’, a arătat ministrul Mediului.

Ea a precizat că proiectul timbrului de mediu prevede o creştere cu 10% până la 15% pentru maşinile dotate cu motoare Euro 3 şi 4, ca urmare a propunerilor primite din partea producătorilor auto.

‘Modificările (introduse în proiectul Timbrului de mediu – n.r.) se referă în special la Euro 3 şi 4, deoarece am ţinut cont de propunerile care le-au făcut producătorii. Euro 3 şi 4 vor înregistra o creştere cu 10 -15% faţă de taxa actuală’, a declarat ministrul Mediului.

Rovana Plumb a subliniat că proiectul Timbrului de mediu se află ‘în faza finală de analiză’ şi că la elaborarea acestuia s-a ţinut cont de ‘toate propunerile’ care au venit de la producători, importatori, de la alte persoane juridice şi fizice.

Atât autorităţile cât şi producătorii şi importatorii auto consideră că noua formulă de calcul va contribui la reducerea emisiilor şi la înnoirea parcului auto din România.

În şedinţa de miercurea viitoare proiectul va fi prezentat Guvernului, dar la începutul săptămânii formula de calcul va deveni publică.

Ministerul Mediului a prezentat, în dezbatere publică, pe site-ul instituţiei, o primă variantă a proiectului de ordonanţă pentru modificarea şi completarea Legii nr.9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. Potrivit documentului, în calcul taxei se va ţine cont numai de emisiile de CO2 ale autovehiculului, valoare ce va fi înmulţită cu valoarea în euro a fiecărui gram şi cu cota de reducere a timbrului exprimată în funcţie de vechime. Vechimea autovehiculului se calculează în funcţie de data primei înmatriculări a acestuia, se precizează la articolul 6, alineatul 5 al Ordonanţei de modificare.

Formula de calcul pentru timbrul de mediu se aplică numai în cazul autovehiculelor încadrate pe segmentul M1 (dotate cu cel mult opt locuri, fără scaunul şoferului), cărora le corespund norma de poluare Euro 3, Euro 4 şi Euro 5.

Vor plăti noua taxă toate instituţiile publice, cu excepţia autovehiculelor aparţinând Salvării, Pompierilor, Corpului Diplomatic, dar şi persoanelor cu handicap. Pe de altă parte, nu vor mai plăti timbrul de mediu cei care au achitat acest tip de taxă în anumite forme.

Persoanele care au dat statul român în judecată pentru restituirea taxei încasate ilegal şi cărora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum şi cei care au înmatriculat autoturismele fără achitarea taxei, vor plăti noul timbru la prima vânzare a maşinii. Pentru maşinile revândute în afara României, statul va returna o taxă reziduală, calculată în funcţie de perioada de utilizare.

Forma iniţială a taxei auto, suspendată până la 31 decembrie 2012, a reintrat în vigoare de la 1 ianuarie, aceasta fiind redusă cu 25% pentru autovehiculele cu motor Diesel prevăzute din construcţie cu filtru de particule.

Contribuabilii care, de la 1 iulie 2008, au plătit o taxă mai mare decât cea rezultată din aplicarea legii în vigoare pot solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.

SURSA: Agerpres