Mașinile noi pe benzină și motorină vor fi eliminate. O coaliție de 50 de companii, în fruntea căreia se află Volvo, cere UE să mențină planul pentru interdicția motoarelor pe combustie până în anul 2035.
Vânzarea de mașini noi cu motoare pe combustie va fi interzisă
Într-o mișcare îndrăzneață care pune presiune asupra liderilor europeni, Volvo Car AB a preluat conducerea unei coaliții formate din 50 de companii, inclusiv Uber, Ikea și Rivian, solicitând ferm Bruxelles-ului să mențină interdicția privind vânzarea de mașini noi cu motoare pe combustie, programată pentru 2035. În timp ce marii producători auto europeni, precum BMW și Volkswagen, nu au semnat petiția, această coaliție atrage atenția asupra necesității de a păstra direcția stabilită pentru sectorul auto.
Într-un comunicat transmis către Bloomberg, coaliția susține că menținerea acestei politici este esențială pentru a oferi sectorului auto certitudinea necesară pentru investiții și pentru a sprijini obiectivele ecologice ale Uniunii Europene.
„Trecerea pe electric reprezintă de una singură cea mai importantă acțiune pe care o poate adopta sectorul auto pentru a-și reduce amprenta de carbon. Obiectivul din 2035 este crucial pentru alinierea tuturor la această călătorie și pentru asigurarea competitivității Europei”, a afirmat Jim Rowan, directorul general al Volvo.
Printre companiile semnatare se numără și Rivian Automotive, Uber Technologies, IKEA și Iberdrola, susținând că sectorul transporturilor, care este singurul care a înregistrat o creștere a emisiilor în Europa în ultimii 30 de ani, trebuie să se conformeze urgent pentru a contribui la obiectivul UE de reducere a emisiilor nete de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030.
Competitivitatea pe piața energiei verzi
Într-un context global în care criticii politicilor Uniunii Europene subliniază că blocul comunitar rămâne în urma Chinei în ceea ce privește dezvoltarea și producția în masă a vehiculelor electrice, companiile avertizează că fără acțiuni decisive, Europa riscă să-și piardă competitivitatea pe această piață emergentă. Mai mult decât atât, decalajul tehnologic și industrial dintre cele două puteri economice amenință să compromită poziția Europei în cursa globală pentru mobilitate verde.
Totuși, inițiativa nu este susținută de toți actorii din industrie. Mari producători auto europeni, precum Volkswagen, BMW AG și Stellantis NV, au evitat să se alăture acestei campanii, subliniind dificultățile de implementare a tranziției la vehicule electrice. În același timp, Italia continuă să facă presiuni asupra Uniunii Europene pentru a revizui obiectivele ambițioase de eliminare a motoarelor cu combustie internă, considerând că termenii actuali ar putea afecta sectoarele economice tradiționale și locurile de muncă.
Pentru ca Europa să reușească în această transformare, este crucial să se găsească resurse economice și logistice care să susțină atât dezvoltarea infrastructurii necesare, cât și sprijinirea consumatorilor. Investițiile în dezvoltarea unei rețele ample de stații de încărcare, accesibile atât în zonele urbane cât și în cele rurale, sunt un pas vital. În același timp, stimulentele financiare și schemele de subvenționare pentru achiziția de vehicule electrice trebuie să fie o prioritate pentru a încuraja adoptarea în masă a acestor soluții.
Provocări și oportunități
Succesul politicilor cu privire la această tranziție este în strânsă legătură cu dezvoltarea logisticii și a lanțului de aprovizionare pentru vehiculele electrice. Acest lucru presupune nu doar fabricarea bateriilor și a componentelor cheie în interiorul Uniunii Europene, ci și eficientizarea proceselor de producție și transport. Crearea unui ecosistem logistic sustenabil, bazat pe tehnologii avansate și alimentat de surse regenerabile, va contribui nu doar la reducerea emisiilor, dar și la consolidarea economiei europene în fața provocărilor globale.
Astfel, în fața tensiunilor dintre marii producători auto și susținătorii tranziției către energie verde, devine evident că viitorul industriei auto europene nu se va baza doar pe inovația tehnologică, ci și pe capacitatea Uniunii Europene de a asigura resurse economice și logistice pentru o tranziție treptată. Mașinile pe motorină și combustie vor fi înlocuite progresiv de vehicule electrice și hibride, iar acest proces necesită un plan bine structurat care să sprijine atât infrastructura necesară, cât și consumatorii.
Implementarea soluțiilor sustenabile și a energiei regenerabile nu este doar o provocare, ci și o oportunitate strategică. Această tranziție va impulsiona economia, creând noi locuri de muncă și industrii, în timp ce reduce dependența de resursele finite. Societatea noastră va deveni astfel mai sustenabilă și mai prosperă.