Piata auto din Romania se afla in revenire, dupa ce anul trecut vanzarile scazusera cu 29%, iar productia cu 27%. In primele opt luni ale anului 2001, vanzarile totale au crescut cu 11%, comparativ cu perioada similara a anului trecut, situandu-se insa cu aproape 38% sub nivelul record inregistrat in 1998 si cu 30% mai mici decat in 1999. Evolutia pozitiva din ultima perioada a vanzarii de autovehicule se datoreaza cresterii explozive a importurilor. Criza de anul trecut a pietei a fost depasita. Anul 2000 a marcat un minim istoric, cu 84.000 de unitati vandute, din care 66.000 au fost autoturisme.
In luna august, livrarile de autoturisme provenite din import au depasit vanzarile din productia interna, cota de piata a producatorilor autohtoni reducandu-se comparativ cu marcile straine. Tendinta de crestere a importurilor s-a accentuat pe parcursul anului trecut, chiar pe fondul declinului general al pietei. De la o pondere pe piata de numai 8,3% in 1999, vehiculele din import au atins o cota de 24% in doar 12 luni. Iata ca aceasta tendinta se pastreaza si pe fondul unei cresteri generale a pietei, ponderea importurilor de autovehicule, urcand la 48% in primele opt luni ale anului 2001.
Mercedes se vinde mai bine decat Aro
Este interesant de consemnat ca in perioada analizata, Mercedes Benz a reusit sa vanda 377 de autoturisme, in timp ce Aro numai 301 de autoturisme de teren, cu toata diferenta de pret dintre cele doua marci.O alta caracteristica a pietei romanesti o reprezinta usoara crestere a cererii pentru autoturismele cu preturi mai mici de 5.000 de dolari, segment acoperit integral de Dacia. Gratie modelului Supernova, Dacia si-a pastrat o cota de piata de 57%, in scadere cu numai 2% comparativ cu perioada similara a anului trecut. Supernova a fost preferata de 45% din cumparatori, modelele clasice suferind un recul de 33,4% din totalul vanzarilor. In zona autovehiculelor cu pretul cuprins intre 6.000 si 12.000 de dolari, vanzarile au crescut spectaculos si s-au produs modificari importante in structura. Vanzarile Daewoo din aceasta categorie au fost inlocuite cu cele de autovehicule din import, ca urmare a ofertelor de pret avantajoase si a diminuarii drastice a taxelor vamale.
Pe total, vanzarile de automobile din import au crescut cu 68,7%. In topul vanzarilor conduce detasat Renault, care a castigat teren prin preturi extrem de competitive, in special la autoturismele produse in Turcia. Modelele Megane si Clio se bucura in continuare de succes pe piata, insumand un sfert din volumul autoturismelor importate. Cea mai mare crestere a vanzarilor s-a inregistrat in cazul autoturismelor Skoda, de 146%. Cu toata cresterea, Skoda nu a depasit performanta Wolskvagen, care a reusit sa vanda mai multe autoturisme pe piata romaneasca.
Pe ansamblu, productia autohtona de autovehicule a suferit un recul puternic in primele opt luni ale anului. Cea mai mare scadere a productiei interne s-a inregistrat in domeniul vehiculelor comerciale de peste sapte tone, – 58% comparativ cu perioada similara a anului 2000. Singurul producator de autocamioane din Romania, Roman Brasov, a produs doar 229 de unitati de la inceputul anului, fata de 543 in opt luni anul trecut. Si la autoturisme s-a consemnat o scadere de 13%, insa imbucuratoare este cresterea exportului cu 43,7% la aceasta categorie de autovehicule.
Productia interna a scazut cu 13%
Cifrele pentru acest an sunt inferioare prognozelor, in principal din cauza scaderii cererii pentru autoturismele autohtone. APIA anticipa ca autoturismele din productia interna sa inregistreze un salt de 20%, iar importurile o crestere de 40%. Dinamica importurilor poate sa faca totusi ca, pana la sfarsitul anului, piata totala sa atinga 100.000 de autovehicule. Comparativ cu tarile aflate in tranzitie, productia romaneasca de autoturisme este incomparabil mai mica. La sfarsitul anului 2000, industria autohtona a suferit si cea mai mare scadere, restul tarilor inregistrand cresteri semnificative. In top se afla Cehia, unde au fost produse 428.223 de autoturisme Skoda, reprezentand o crestere de 23% comparativ cu anul precedent. Industria poloneza a suferit o scadere de 3%, aici fiind produse aproape 533.000 de autovehicule. Piata poloneza este si cea mai mare din regiune, anul trecut absorbind peste 650.000 de unitati.