Mașinile second-hand au salvat piața leasingului auto

Piața leasingului a avut o creștere marginală în 2012. Totuși rezultatul este foarte bun ținând cont de tendințele de pe piața internațională și de criza financiară. La acest rezultat a contribuit dublarea creșterii înregistrate de segmentul finanțării mașinilor rulate prin leasing financiar.
Societățile de leasing financiar din România au finanțat anul trecut achiziții de bunuri în valoare de 1.362 milioane de euro, ceea ce reprezintă o creștere modestă, de doar 1%, comparativ cu 2011, potrivit unui comunicat al Asociației de Leasing Bancar (ALB). Companiile membre ALB au finanțat active în valoare totală de 1.235 milioane euro (91%), iar companiile neafiliate, în valoare de 127 milioane euro (9%). Finanțările acordate s-au îndreptat către diverse domenii, respectiv 26% (351 milioane euro) din total au vizat echipamentele, 4% (55 milioane euro) sectorul imobiliar, și 70% (956 milioane euro) finanțarea mijloacelor de transport.
„Deși anul 2012 a fost marcat de un declin pe piața auto, ajungându-se la nivelul anului 2000 din punctul de vedere al autoturismelor noi livrate, pentru finanțarea în leasing sectorul auto a reprezentat motorul în totalul finanțărilor acordate. Aceasta se datorează și faptului că, în timp ce autoturismele noi au pierdut teren, piața autoturismelor second-hand a înregistrat o creștere aproape dublă în 2012 față de anul anterior, motivul principal fiind blocarea temporară a aplicării taxei de poluare“, spune Vorles Morlot, director general al BRD Sogelease. Pentru anul 2013 previziunile sunt greu de cuantificat, ținând cont, pe de o parte, de instabilitatea economică din România, dar și de contextul internațional al pieței auto, caracterizat de un ritm descrescător. Pe de altă parte, programul RABLA reprezintă un imbold pentru reînnoirea parcului auto, dar acesta nu se transpune într-o creștere proporțională a vânzărilor și, implicit, a finanțărilor. „Proprietarii vehiculelor care fac obiectul acestui program doresc doar încasarea primei de casare, fără a achiziționa un vehicul nou la schimb“, precizează Morlot.
Leasingul se va reorienta către lei
Chiar dacă BRD Sogelease continuă acordarea finanțărilor atât în moneda euro, cât și în moneda națională, majoritatea pieței de leasing financiar se îndreaptă către finanțările în lei încă din a doua jumătate a anului trecut. În plus, potrivit noilor reglementări impuse de BNR, este necesar ca, începând cu anul 2013, să fie schimbat apetitul clienților persoane fizice, dar mai ales persoane juridice, către moneda națională.
„Întâmpinăm această nouă directivă prin alinierea ofertelor noastre la sistemul dual de ofertare și pregătim totodată oferte specifice, menite să încurajeze această nouă tendință“, adaugă Vorles Morlot.
Pentru persoanele fizice, restricția cu privire la finanțarea în monedă națională a fost impusă de BNR încă de anul trecut, cumulată și cu diminuarea gradului de îndatorare. Practic, pentru persoanele fizice, accesul la finanțare a fost limitat. Dacă mai este corelat și cu scăderea puterii de cumpărare, accesul la finanțare al persoanelor fizice devine aproape inexistent.
 
Articol preluat din Suplimentul Auto Capital apărut în data de 25 martie 2013.
Citește și:
Geneva Motor Show: TRANSFORMERS
Dacia Logan MCV: Raport imbatabil
Start dezastruos al pieței de autoturisme noi în 2013
Ford EcoSport: Forțat de împrejurări
Piața vehiculelor comerciale, pe valurile crizei