industriei prelucratoare. Aceasta a avut si o contributie mai mare la ascensiunea exporturilor din primele trei luni (+15%). In aceeasi perioada s-au mai dezvoltat activitatile comerciale, dar si serviciile.Autovehicule. Productia mijloacelor de transport rutier a avansat in primul trimestru al anului cu 36,5 procente fata de perioada similara a anului 2003. In aceeasi perioada, Romania a exportat automobile si tractoare in valoare de peste 143 milioane de euro, mai mult cu 45,5% decat in primul trimestru al anului trecut. Silviu Sepciu, purtatorul de cuvant al celui mai mare producator roman de autovehiculule – Dacia Renault – spune ca, in cazul uzinelor pitestene, cresterea vanzarilor a continuat si in cea de-a patra luna a anului (crestere de 33,6% a vanzarilor interne si de 121% la export), evolutia mai buna fata de anul precedent datorandu-se lansarii de noi modele pe piata. Materiale de constructii. La sfarsitul anotimpului rece si inaintea sezonului de incepere a constructiilor, productia industriala in sectorul materialelor de constructii a crescut cu 15,2%. Cifra de afaceri a fabricantilor din domeniu a crescut chiar din primele doua luni ale anului, cu 11,5% fata de perioada similara din 2003. Exporturile corespunzatoare primului trimestru nu au crescut insa decat cu 3%, ajungand sa reprezinte 1,4% din totalul exporturilor tarii.Metalurgie. Productia industriei metalurgice a fost mai mare cu aproape 18 procente in primul trimestru al acestui an comparativ cu primul trimestru din 2002. Sectorul isi revine o data cu cresterea productivitatii muncii (+47,1%), intr-o perioada in care, fata de primele trei luni din 2002, preturile din domeniu au crescut cu circa 19%, numarul angajatilor s-a redus cu circa 10.000 de persoane, iar salariul mediu nominal a crescut cu peste 27%. Sectorul metalurgic a exportat in primul trimestru in valoare de 556,7 milioane euro (12,8% din total exporturi), mai mult cu 28,7% fata de primul trimestru din 2002.Produse chimice. O data cu metalurgia, pare sa isi revina si industria chimica romaneasca. In primele trei luni, productia de substante si produse chimice a fost mai mare cu aproape o treime fata de perioada similara a anului trecut, un avans asemanator consemnandu-l si exporturile. In aceeasi perioada productivitatea muncii a crescut cu 55,6%, iar preturile cu numai 15%, numarul angajatilor din sector diminuandu-se cu circa 2.000 de persoane. Imbracaminte. Industria in lohn continua sa detina o pondere importanta in exporturile romanesti, chiar daca acestea din urma sunt bazate in mare parte pe importuri. Producatorii de imbracaminte din tara si-au crescut cifra de afaceri, in primele doua luni, cu peste 7 procente, contribuind la cresterea productiei industriale din primul trimestru cu un avans al sectorului de 5,7%. Exporturile au crescut cu 16,5% (5,2% in total exporturi), cu doua puncte procentuale peste avansul importurilor similare.Aparate electrice. Productia primului trimestru a fost cu aproape 19% mai mare decat in perioada similara a anului trecut. Cifra de afaceri a fabricantilor din domeniu a crescut in primele doua luni cu aproape un sfert fata de primele luni din 2002, iar exporturile primului trimestru, in valoare de 450 milioane de euro, au avansat cu 15,5 procente. Marcile straine de aparate electrice raman insa pe primul loc in preferintele romanilor, importurile majorandu-se cu peste 30% in primele trei luni, pana la 638,8 milioane de euro, in ciuda restrictiilor impuse din februarie creditelor de consum, prin noile normele ale Bancii Nationale.Mobila. In primul trimestru, Romania a exportat mobilier si parti componente in valoare de 210 milioane de euro, cu 21,2% mai mult decat in perioada similara a anului trecut, ponderea acestor produse in totalul exporturilor crescand la aproape 5%. „Cresterea din primul trimestru se datoreaza revirimentului consumului in Germania, tara in care Romania exporta mult mobilier. Vanzarile au stagnat insa in Franta”, spune Dan sucu, director general Mobexpert. Potrivit afirmatiilor sale, vanzarile grupului pe care il conduce au crescut pe piata interna cu 60% doar in zonele in care s-au facut investitii (Bucuresti), pe segmentul de pret mediu, ramanand constante in restul tarii.Servicii. Companiile din domeniul serviciilor de piata prestate populatiei au avut in primele doua luni o crestere a cifrei de afaceri de aproape 40% fata de perioada similara din 2002. Cel mai mare avans (+118%) l-a inregistrat cifra de afaceri din zona jocurilor de noroc si a altor activitati recreative, in vreme ce pentru agentiile de turism, majorarea a fost de 20%, iar pentru hotelieri si proprietari de restaurante, de 11,6%.Comert cu amanuntul. Apetitul pentru cumparaturi al populatiei nu s-a diminuat la inceputul anului. Cifra de afaceri a comerciantilor cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete) a crescut cu 16,9% in primele doua luni fata de perioada similara din 2002. Recordul il detin vanzarile de marfuri nealimentare, cu o crestere de 18%, in timp ce produsele alimentare au inregistrat o crestere a vanzarilor de 15,6%. Pentru comerciantii de autoturisme si motociclete, primele doua luni au adus o majorare a vanzarilor cu 10,4%, iar vanzarile de carburanti pentru autovehicule au sporit cu 16,4%.