masinilor ieftine cotele de piata au devenit „regula” de ani buni, principalii competitorii fiind constructorii locali Dacia Renault si Daewoo, in ceea ce priveste autoturismele de import, principalii actori se bat pentru fiecare procent. Din punctul de vedere al vanzarilor, marcile franceze domina aceasta zona a pietei. Modelele Renault si Peugeot au fost insa puternic concurate in anul 2004 de cele ale grupului german Volkswagen, incluzand aici si modelele Skoda. Cu 5.253 de unitati vandute, o cota de piata de 7,8% din piata de import, Renault Megane a fost cel mai vandut model din anul 2004 (au fost incluse aici si vanzarile de Renault Scenic). Locul al doilea a fost ocupat tot de un model al constructorului francez, Clio vanzandu-se in 4.719 unitati, cota sa din piata de import fiind de 7%. „In 2004, vanzarile de Clio au reprezentat 39,3% din totalul vanzarilor Renault Romania, iar cele de Megane si Scenic, 43,7%”, spune Dumitra Rasnoveanu, PR la Renault Romania. „La astea mai adaugam alte 449 de unitati Laguna”, spune Rasnoveanu. Unele dintre modelele Clio se vand cu mai pitin de 10.00 de euro. Cu o crestere de 131% a vanzarilor, marca Fiat este cea mai importanta din cele comercializate de importatorul Autoitalia. Peste 2.100 de autoturisme au fost vandute in 2004, iar 650 au avut preturi cuprinse in acelasi interval valoric. Este vorba de Stilo, Idea, Punto si Doblo Panorama. „In totalul vanzarilor marcii Fiat, modelele cu preturi intre 10.000 si 20.000 de euro ocupa o pondere de 25%. Grosul vanzarilor a fost la modele cu preturi mai mici de 10.000 de euro”, spune Adriana Mitran, brand manager Fiat. Desi domina piata, competitia sufla insa in ceafa Renault. Porsche Romania vinde modelele Skoda Octavia, Skoda Fabia, Volkswagen Bora si Golf V si este un adversar redutabil. Trust Motors, importatorul care vinde Peugeot 206 si 307, se gaseste si el in apropiere.
Renault va arunca in lupta trei noi modele in 2005
Competitia acerba a determinat introducerea in varianta de baza a unui pachet mai generos de accesorii. Pe de alta parte, in aceasta zona au fost foarte multe lansari de noi modele ale producatorilor europeni, insotite la nivel local de promotii si de dezvoltarea unor sisteme mai atractive de finantare a achizitiei. „Strategia noastra a fost echiparea modelelor de baza cu toate instrumentele de bord la acelasi pret”, spune Adriana Mitran. Unul dintre efectele competitiei a fost crearea unor piete separate, cum ar fi cele ale modelelor sport si SUV. In general, aceste tipuri de masini au preturi superioare pragului de 20.000 de euro. Daca la autoturismele de clasa B si C lupta se da intre producatorii europeni, la capitolul SUV-uri, companiile asiatice isi impart piata. Hyundai, Toyota, Suzuki, Mitsubishi si Subaru sunt marcile care isi disputa suprematia. Desi au modele care pot concura oricand cu cele ale marcilor europene, asiaticii au dezavantajul taxelor vamale. „Daca in 2003 vindeam circa 900 de masini, anul trecut am depasit 2.000 de unitati. Daca nu ar exista aceste taxe sau am avea fabrici in Europa, cu siguranta am deveni unul dintre principalii competitori de pe piata”, explica Dragos Draghici, director general la Hyundai Romania. Explicatia faptului ca marcile asiatice au intrat puternic in zona SUV-urilor sub 20.000 de euro in detrimentul marcilor europene sta in prezenta destul de discreta pe piata a modelelor acestora din urma. Pentru anul 2005, strategiile de piata ale principalilor importatori tradeaza asteptarile de accentuare a competitiei. Gama Renault, de exemplu, se va imbogati cu trei noi modele: Modus, un monovolum de clasa mica, Megane CoupA