Duminică, locuitorii din Paris sunt chemați la urne pentru a vota dacă alte 500 de străzi din capitala Franței vor deveni pietonale și ecologizate. Propunerea administrației locale vizează reducerea traficului auto și crearea unor zone mai verzi, contribuind astfel la îmbunătățirea calității aerului.

Aceasta este cea mai recentă inițiativă a primăriei, care urmărește transformarea orașului într-un spațiu mai prietenos cu pietonii și bicicliștii.

Paris: politici ecologice susținute prin referendumuri succesive

Acest referendum este al treilea organizat în Paris în ultimii ani pe tema mobilității urbane și a mediului. Anterior, locuitorii au decis interzicerea scuterelor electrice și majorarea taxelor de parcare pentru SUV-urile mari.

Noile măsuri sunt parte dintr-o strategie mai amplă de descurajare a utilizării autoturismelor și de promovare a mijloacelor de transport alternative.

„În ultimii 25 de ani am revendicat treptat spațiul public pentru trafic pietonal, pentru trafic ușor și cu ‘străzi cu grădină’, pentru a crea plămâni în cartiere, locurile în care trăim”, a declarat viceprimarul Patrick Bloche pentru Reuters.

Conform datelor furnizate de primăria Parisului, traficul auto s-a redus la jumătate de când socialiștii au preluat conducerea capitalei franceze.

Paris
SURSA FOTO: Dreamstime

Extinderea infrastructurii pentru biciclete și eliminarea locurilor de parcare

Sub conducerea primarului Anne Hidalgo, Parisul a trecut printr-o transformare urbană accelerată. Începând cu 2020, administrația a construit 84 de kilometri de piste pentru biciclete, ceea ce a dus la o creștere de 71% a utilizării acestora în doar trei ani.

Dacă referendumul de duminică va avea un rezultat favorabil, alte 10.000 de locuri de parcare vor fi eliminate, adăugându-se celor deja desființate din 2020 până în prezent.

În plus, cetățenii vor decide care străzi vor deveni exclusiv pietonale, oferind un nou impuls strategiei de ecologizare a capitalei franceze.

Paris, în urma altor capitale europene la infrastructura verde

În ciuda eforturilor din ultimii ani, Parisul nu a ajuns încă la nivelul altor mari capitale europene în ceea ce privește infrastructura verde.

Potrivit Agenției Europene de Mediu, doar 26% din suprafața orașului este acoperită de spații verzi, în timp ce media capitalelor europene se situează la 41%.

zone verzi, parcuri, spatii verzi
SURSA FOTO: Dreamstime

Cu toate acestea, măsurile adoptate de primărie nu sunt lipsite de critici. Mulți locuitori ai suburbiilor consideră că eliminarea locurilor de parcare și restricționarea traficului auto le îngreunează viața de zi cu zi.

Aceștia depind de autoturisme pentru a se deplasa spre locurile de muncă sau pentru a face cumpărături în centrul Parisului.

„Este important de știut că orașul Paris nu este un muzeu. Este încă un oraș în care oamenii muncesc, în care muncitorii sunt forțați să se deplaseze, unde oamenii din marea regiune a Parisului sunt forțați să vină, unde sunt magazine”, a afirmat Philippe Noziere, liderul asociației proprietarilor de automobile 40M.

Statisticile arată diferențe semnificative între centrul Parisului și suburbiile sale în ceea ce privește deținerea unui autoturism.

În timp ce doar o treime dintre gospodăriile din oraș au o mașină, în suburbii proporția este de două treimi.

Dacă propunerea primăriei va fi aprobată, numărul total al străzilor verzi și pietonale din Paris va ajunge la aproape 700, ceea ce va reprezenta puțin peste 10% din întreaga rețea rutieră a capitalei franceze.