Subiectivitatea moderatorilor emisiunilor electorale, lipsa dezbaterilor dintre candidaţi, a informaţiilor despre platformele electorale şi tentative de intimidare a membrilor CNA sunt principalele zone sensibile ale performanţei presei româneşti în campania pentru alegerile prezidenţiale

ActiveWatch – Agenţia de Monitorizare a Presei a monitorizat în intervalul 2 – 20 noiembrie, principalele emisiuni cu caracter electoral difuzate de posturile Antena 3, Realitatea TV si TVR 1. Totodată, ca urmare a sesizărilor din mass media, a dedicat un studiu de caz emisiunii „Nasul”, difuzata de postul B1TV.

Subiectele zilei şi scandalurile de campanie au eclipsat platformele candidaţilor în emisiunile de ştiri şi de profil, aceştia fiind mult mai des identificaţi în ipostaza de analişti şi comentatori. Cu excepţia zilei de 20 noiembrie, nu au fost identificate formate de dezbatere axate pe confruntarea dintre candidaţi iar emisiunile electorale au purtat în majoritatea covârşitoare a cazurilor amprenta personală a moderatorului.

“Anul acesta avem o campanie mai liberă şi mai dinamică decât cea din 2004, mai ales din perspectiva pluralismului. Însă credem că este riscant să confundăm rolul presei, între actor şi agent electoral.  Cea mai periculoasă tendinţă în media este că jurnalistul devine egalul politicianului, şi asta este în dezavantajul presei, că se discreditează, al politicianului dar mai ales a electoratului, care nu a avut ocazia să afle despre platforme electorale şi alte informaţii de care avea nevoie pentru a vota în deplină cunoştinţă de cauză”, a explicat Ionuţ Codreanu, coordonatorul studiului Active Watch, pentru capital.ro.

Subiectivitatea moderatorilor dăunează grav campaniei electorale

Trendul prezentatorilor “afectaţi” într-un mod personal de starea de fapt în discuţie în cadrul emisiunilor şi care îşi exprimă în fiecare secundă reacţia interioară la afirmaţiile interlocutorilor prin intermediul grimaselor şi rictusurilor faciale lansat de Andreea Creţulescu la Realitatea TV a fost perfect ilustrat în campania electorală de majoritatea moderatorilor de emisiuni politice.

Postul privat Antena 3 a fost singura televiziune angajată într-o campanie de decredibilizare şi intimidare a membrilor unei instituţii publice, Consiliul Naţional al Audiovizualului. Paradoxal, unul dintre cele mai discutate subiecte în emisiunile de dezbatere au vizat tocmai performanţa slabă a presei în a asigura un cadru de dezbatere autentic.

“Electoratul a fost lăsat pe dinafară de data asta. După primul tur, jurnaliştii care au fost invitaţi la dezbaterile pe această temă au recunoscut că fac toate aceste abateri de dragul ratingului şi unii dintre ei chiar vorbeau de distincţia între jurnalism şi analiză”, a comentat Ionuţ Codreanu pentru capital.ro.

Abateri deontologice

ActiveWatch a trimis pe data de 2 decembrie o scrisoare deschisă către Consiliul Naţional al Audiovizualului în care cerea organismului competent să ia măsuri în legătură cu mai multe nereguli din timpul campaniei. În data de 24 noiembrie, în timpul meciului de Liga Campionilor dintre Unirea Urziceni şi FC Sevilla, comentatorii TVR au menţionat prezenţa pe stadion a candidatului PSD la preşedinţie, Mircea Geoană, şi a consilierului acestuia, Cosmin Guşă.

Suspiciunile asupra faptului că Mircea Geoană face presiuni la TVR pentru a fi favorizat au fost consolidate de infiltrarea în presă a unor informaţii privind presiunile editoriale exercitate asupra celor doi comentatori din partea unor persoane din conducerea televiziunii publice pentru menţionarea numelui lui Mircea Geoană.

ActiveWatch a făcut o sesizare la CNA şi cu ocazia difuzării în mod repetat şi insistent a imaginilor în care preşedintele Traian Băsescu loveşte un copil în cadrul unui miting de campanie din 2004. “În seara de 24 noiembrie, ziarul Gardianul a publicat imaginile în care Traian Băsescu pare a lovi un copil. Această informaţie este cu siguranţă justificată din punct de vedere editorial, fiind un subiect de interes public major. Însă Gardianul a publicat imaginile fără a cere opinia celui implicat şi fără a verifica autenticitatea materialului. Aceste imagini au fost preluate, tot fără a li se verifica autenticitatea, şi de către Realitatea TV şi Antena 3”, scrie într-o scrisoare deschisă adresată CNA de către ActiveWatch, subliniindu-se faptul că această situaţie este una tipică de manipulare electorală în defavoarea unuia dintre candidaţi.