au ajuns la o intelegere privind masurarea audientelor. Contractul nu este insa semnat, la sase luni dupa termenul initial. Posturile de radio au ajuns la un rezultat in ceasul al doisprezecelea. Doar pericolul ca piata radio sa ramana fara date de audienta a mobilizat toti actorii, iar cea mai apriga problema – cat plateste fiecare post implicat – a fost rezolvata intr-o sedinta saptamana trecuta. In aceeasi sedinta s-a ales presedintele Asociatiei pentru Radio Audienta (ARA). Aceeasi intrunire a rezolvat problema operatorilor de teren – IMAS si Mercury, dupa ce nu a fost exclusa inlocuirea celui din urma cu „rezerva” CSOP, din motive legate de pret.Toata piata avea de pierdut in lipsa datelor de audienta. Posturile nu isi cunosteau audienta si nu puteau face rectificarile in program in functie de fluctuatiile acesteia. Lipsa unor date facea aproape imposibila vanzarea spatiului publicitar in mod profesionist. Pe de alta parte, clientii nu ar fi avut siguranta investitiei potrivite in publicitate.Agitatia legata de audientele radio a inceput in vara anului trecut, cand Consiliul National al Audiovizualului a organizat lictatia pentru alegerea unui operator de audienta radio oficial, ale caror date vor fi recunoscute de intreaga piata. Rezultatul a fost clar: IMAS se va ocupa de pregatirea cercetarii, de prelucrarea datelor, iar cercetarea de teren va fi facuta in colaborarea cu Mercury Research. Contractul dintre companiile de cercetare, pe de o parte, si o asociatie a radiourilor, pe de alta parte, urma sa fie semnat pana la 1 octombrie 2003. Insa in toamna nu numai ca respectivul contract nu fusese incheiat, dar nici asociatia nu fusese infiintata. Principalele probleme au provenit din neintelegerile financiare intre posturile de radio. Costurile totale ale cercetarii, aproximativ 160 de mii de dolari, se impart intre posturile de radio (80%) si agentiile de publicitate (20%). Principalele divergente au aparut intre Societatea Romana de Radiodifuziune (SRR) si celelalte statii radio. Cu cateva statii detinute, SRR ar fi urmat sa plateasca aproape jumatate din cercetare. Divergentele dintre posturile de radio s-au prelungit pana in primavara acestui an, cand ar fi urmat sa inceapa cercetarea de teren. Pe de alta parte, dincolo de neintelegerile dintre posturi, a aparut o alta problema. Mercury Research, titularul a jumatate din cercetarea de teren, a prezentat un alt pret, mai mare decat cel cu care a castigat licitatia. „La licitatia de anul trecut s-au facut oferte multiple. Metodologia este o constructie complexa, iar definirea ei dupa licitatie a dus la preturi noi. Metodologiile prezentate atunci erau orientative. Consideram ca pretul este foarte competitiv”, a justificat Ioan Simu, director cercetare media Mercury Research. Ca urmare, comisia tehnica a cerut o oferta companiei de rezerva – CSOP, iar analiza ofertelor (in final, in favoarea Mercury Research) a lungit si mai mult si asa intarziatul proces al licitatiei.Pe fondul lipsei unor date de audienta, posturile s-au vazut in situatia de a gasi noi metode de a-si vinde spatiul pentru publicitate. Astfel, Kiss FM si Radio Star au realizat o cercetare interna, ale carei rezultate au fost contestate de posturile concurente. „Cercetarea a fost facuta dupa o licenta agreata in toata lumea”, a declarat Nora Marcovici, reprezentantul celor doua statii. Radio 21 a reactionat public respingand printr-un comunicat „asa-zise sondaje si studii de audienta prin care se sustine ca ierarhia statiilor de radio s-a schimbat”.Chiar daca nu a fost semnat un contract, IMAS a facut primii pasi in cercetare si a cumparat bazele de adrese de la directia generala de evidenta a populatiei. Aceasta nu a impiedicat insa decalarea termenelor. sedinta ultimatum a rezolvat aparent problemele: SRR s-a inscris in cercetare cu doar doua canale (Radio Romania Actualitati si Romania Regional) si va plati aproximativ 50.000 de euro, mult mai putin decat se stabilea initial. Perioada de culegere a datelor a fost stabilita intre 13 aprilie si 25 mai. Asociatia pentru Radio Audienta (ARA) a functionat prima data de la recunoasterea juridica (actele de la tribunal au fost gata in urma cu doar cateva saptamani). A mai ramas de facut un lucru vital pentru cercetare: semnarea efectiva a contractului intre IMAS si Mercury, pe de o parte, si ARA, pe de alta parte.
ASociatia pentru Radio Audienta
Presedinte Ovidiu Miculescu (Europa FM)
Director executiv Victor Zidaru (Societatea Romana de Radiodifuziune)
Consiliul director Ovidiu Miculescu (Europa FM)
Florin Brusten (SRR) Nora Marcovici (Kiss FM)
Marius Dobre (Pro FM)Ioan Povara (McCann Erickson)
Membri Posturi: SRR, Kiss FM, Mix FM, Star FM, Europa FM, Radio 21, Pro FM, Radio Total, Fun Radio
Agentii: McCann Erickson, Starcom, Grey, Initiative Media.