Măsuri de austeritate pregătite de Guvern. Salariile de la stat, înghețate
Măsuri de austeritate pregătite de Guvern. Art. I – (1) prevede că prin derogare de la prevederile alin. (2) al art. 12 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2025, începând cu data de 1 ianuarie, cuantumul brut al salariilor de bază, soldelor de funcție, salariilor de funcție sau indemnizațiilor de încadrare lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice va rămâne la același nivel stabilit pentru luna decembrie 2024, cu condiția ca personalul să ocupe aceeași funcție și să își desfășoare activitatea în aceleași condiții.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1) al art. 13 din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2025, începând cu data de 1 ianuarie, indemnizațiile lunare aferente funcțiilor de demnitate publică și funcțiilor asimilate acestora, prevăzute în anexa nr. IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, vor fi menținute la nivelul corespunzător lunii decembrie 2024.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 11 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2025, salariile de bază ale funcționarilor publici și ale personalului contractual din familia ocupațională „Administrație”, care activează în aparatul propriu al consiliilor județene, primării și consilii locale, precum și în instituțiile și serviciile publice de interes local și județean aflate în subordinea acestora, vor fi menținute la același nivel cu cel acordat în luna decembrie 2024, cu condiția ca personalul să ocupe aceeași funcție și să își desfășoare activitatea în aceleași condiții.
Cuantumul sporurilor, menținut la același nivel ca în decembrie 2024
Măsuri de austeritate pregătite de Guvern. Art. II – (1) Începând cu data de 1 ianuarie 2025, cuantumul sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor, primelor și al celorlalte componente ale sistemului de salarizare care, conform legii, fac parte din salariul brut lunar sau solda lunară a personalului plătit din fonduri publice, se va menține cel mult la nivelul acordat pentru luna decembrie 2024. Această prevedere este aplicabilă cu condiția ca personalul să ocupe aceeași funcție și să își desfășoare activitatea în aceleași condiții.
(2) Prin excepție de la prevederile art. 18 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2025, valoarea lunară a indemnizației de hrană va rămâne la același nivel stabilit pentru anul 2024.
Orele suplimentare nu vor mai fi plătite
Măsuri de austeritate pregătite de Guvern. Art. III – Prin excepție de la prevederile art. 21 alin. (2)–(6) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2025, munca suplimentară desfășurată peste durata normală a timpului de lucru de către personalul din sectorul bugetar, încadrat în funcții de execuție sau de conducere, precum și activitatea prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale sau în alte zile nelucrătoare stabilite prin reglementările în vigoare, în afara schimbului normal de lucru, vor fi compensate exclusiv prin acordarea de timp liber corespunzător.
Angajările la stat, înghețate
Art. VII – (1) Începând cu 1 ianuarie 2025, se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din autoritățile și instituțiile publice, așa cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și subordonare, inclusiv pentru activitățile finanțate integral din venituri proprii.
(2) Dispozițiile alin. (1) nu se aplică posturilor unice vacante.
(3) Prin „post unic”, în sensul alin. (2), se înțelege:
a) un post ale cărui atribuții, prin conținutul și natura lor, sau responsabilități stabilite, nu se regăsesc într-o altă componentă organizatorică; sau
b) un post dintre posturile aflate în compartimentele unde există doar posturi vacante.
Excepții
(4) Prin excepție de la prevederile alin. (1), ordonatorii principali de credite, în cazuri justificate temeinic, pot aproba ocuparea unui procent de maximum 15% din totalul posturilor ce se vor vacanta după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, cu condiția ca aceasta să fie încadrată în cheltuielile de personal aprobate prin buget, la nivel de ordonator principal de credite, pe fiecare sursă de finanțare în parte. În cazul posturilor din instituțiile de învățământ preuniversitar de stat și instituțiile de învățământ superior de stat, urmărirea respectării procentului de maximum 15% se va face la nivelul Ministerului Educației, respectiv al ordonatorului principal de credite, după caz.
(5) Dispozițiile privind încadrarea în procentul de 15% stabilit la alin. (4) nu se aplică în cazul în care ocuparea posturilor vacante nu conduce la creșterea numărului total de posturi ocupate, cu respectarea cheltuielilor de personal aprobate prin buget, la nivelul ordonatorului principal de credite, în următoarele cazuri:
a) ocuparea posturilor din categoria înalților funcționari publici;
b) ocuparea funcțiilor publice de conducere, a funcțiilor publice de conducere cu statut special și a posturilor militare de conducere.
(6) Ocuparea prin concurs sau examen a posturilor prevăzute la alin. (2), (4) și (5) se face cu aprobarea ordonatorului principal de credite, pe baza unei solicitări fundamentate privind necesitatea și oportunitatea ocupării acestora, precum și a unui aviz al structurii de specialitate a ordonatorului principal de credite, care va certifica posibilitatea încadrarea posturilor în bugetul aprobat la momentul inițierii procedurilor de ocupare.
Ce se întâmplă cu posturile ocupate înainte de intrarea în vigoare a ordonanței
(7) Pentru posturile pentru care au fost afișate rezultatele selecției dosarelor de concurs înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, procedurile de ocupare pot continua conform prevederilor legale în vigoare la data publicării anunțului de concurs.
(8) În termen de 2 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, autoritățile și instituțiile publice sunt obligate să publice pe site-ul propriu un anunț referitor la posturile care îndeplinesc cerințele prevăzute la alin. (7) și pentru care concursul poate continua.
(9) Prin excepție de la prevederile art. 510 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, pe perioada aplicării măsurii stabilite la alin. (1), funcțiile publice de conducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fără necesitatea organizării unor concursuri, cu notificarea prealabilă către Agenția Națională a Funcționarilor Publici cu 5 zile înainte de implementarea măsurii.
(10) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ordonatorii principali de credite trebuie să demareze procedurile necesare pentru reorganizarea instituțiilor subordonate, inclusiv a structurilor deconcentrate, astfel încât, la finalul procesului de reorganizare, numărul instituțiilor și structurilor subordonate la nivelul ordonatorului principal de credite să scadă cu cel puțin 25%.
Indemnizația de concediu de sănătate scade la 65%
Art. XVII – Alineatul (1) al articolului 17 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și va avea următorul conținut:
”(1) Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă se determină prin aplicarea procentului de 65% asupra bazei de calcul stabilite conform art. 10.”
Nu se mai acordă primă de carieră didactică
Măsuri de austeritate pregătite de Guvern. Art. XXVII – În anul 2025, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene nu va acorda prime didactice și prime de carieră profesională, reglementate prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 58/2023 privind acordarea unei prime de carieră didactică pentru personalul didactic și didactic auxiliar, precum și unei prime de carieră profesională pentru personalul administrativ din învățământul de stat, finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare.
Nu se mai acordă prime, bonusuri sau vouchere de vacanță
Art. XXXVIII – (1) Pentru anul 2025, operatorii economici care sunt supuși prevederilor art. 9 alin. (1) lit. b) și alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul operatorilor economici unde statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici sau majoritari, ori dețin direct sau indirect o participație majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare, pot include în bugetul de venituri și cheltuieli creșterea cheltuielilor salariale față de realizările anului 2024, dar cu încadrarea în ultimul buget aprobat, doar ca urmare a menținerii drepturilor salariale ale personalului aflate în plată la data de 31 decembrie 2024, precum și a creșterii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată pentru anul 2025 și a celorlalte cheltuieli salariale aferente acestuia, exclusiv pentru personalul care se încadrează sub aceste reglementări, cu condiția îndeplinirii următoarelor cerințe cumulative:
a) să nu majoreze sau să indexeze, după caz, și să nu prevadă alte mecanisme de creștere salarială în cursul anului 2025 pentru drepturile salariale aflate în plată la 31 decembrie 2024;
b) să nu majoreze în anul 2025 drepturile de hrană, indemnizațiile de hrană, tichetele de masă, normele de hrană și alte drepturi salariale similare față de cele aflate în plată la 31 decembrie 2024, prin derogare de la prevederile art. XL alin. (1) din Legea nr. 296/2023 privind măsurile fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare pe termen lung;
c) să nu acorde în anul 2025 premii, prime, vouchere de vacanță, bonusuri, bonificații și alte drepturi salariale similare, cu excepția sumelor ce reprezintă participarea salariaților la profit și a cheltuielilor sociale prevăzute la art. 25 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;
d) să nu programeze în anul 2025 creșterea numărului de personal față de nivelul realizat în anul 2024.