Măsuri fiscale de reducere a cheltuielilor bugetare. Se preconizează o reducere cu 50% a numărului de consilieri din cabinetele președinților și vicepreședinților din cadrul autorităților de reglementare, agențiilor și instituțiilor publice de la nivel central, precum și președinților de consilii județene, vicepreședinților, primarilor și viceprimarilor, prefecților și subprefecților până pe 1 octombrie 2023, însă acestea nu sunt singurele măsurile fiscale pe care le-a pregătit Guvernul României.
Învățământul, Poliția Română și spitalele sunt excluse de la măsurile fiscale
Potrivit ultimului draft de Ordonanță de Urgență pentru reducerea cheltuielilor bugetare, sunt excluse de la măsurile fiscale impuse de Guvernul României: unitățile de învățământ superior și preuniversitar de stat a căror finanțare este asigurată din fonduri publice; unitățile sanitare de interes public; serviciile publice de apărare națională, ordine publică, securitate națională, inclusiv serviciile de poliție locală; serviciile de pază și protecție; serviciile pentru situații de urgență de interes național și local; structurile implicate în implementarea proiectelor de investiții cu finanțare din fonduri externe nerambursabile; structurile de specialitate implicate în colectarea, încasarea, executarea silită, administrarea veniturilor bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale, bugetului fondului unic de asigurări de sănătate, bugetul fondului pentru șomaj, bugetele locale, inclusiv în gestionarea cheltuielilor publice ale statului.
În plus, demiterile efectuate la nivelul conducerii statului nu înseamnă demiteri definitive. Oamenii au posibilitatea să revină în funcții executive și să primească compensații, conform legislației.
În plus, beneficiile salariale suplimentare acordate pentru hrană vor fi eliminate cu câteva excepții notabile, precum Ministerul Apărării Naționale (MApN) sau Ministerul Afacerilor Interne (MAI). În cazul celorlalte sporuri, inclusiv sporur pentru muncă în condiții periculoase, suma maximă nu va depăși 1.000 de lei pe lună de la 1 ianuarie 2024.
În prezent, Guvernul României analizează următoarele măsuri fiscale pentru a asigura o administrare mai eficIientă și transparentă a instituțiilor publice:
- o reducere de minim 20% a numărului de funcții ocupate efectiv în cadrul demnităților publice de rang înalt, cum ar fi secretarii de stat, subsecretarii de stat și vicepreședinții, până cel târziu la data de 1 ianuarie 2024;
- funcțiile vacante în cadrul demnităților publice de rang înalt, cum ar fi secretarii de stat, subsecretarii de stat și vicepreședinții vor fi eliminate;
- o reducere cu 50% a numărului de posturi ocupate efectiv de consilieri în cabinetele președinților și vicepreședinților din cadrul autorităților de reglementare, agențiilor și instituțiilor publice de la nivel central, precum și președinților de consilii județene, vicepreședinților, primarilor și viceprimarilor, prefecților și subprefecților până cel târziu la data de 1 octombrie 2023;
Ce alte măsuri fiscale va impune Guvernul României?
Potrivit documentului obținut de Income Magazine, o altă măsură fiscală constă în acordarea de drepturi personalului cu funcții de conducere care este eliberat din funcție în urma reorganizării activității entităților menționate conform alineatului (2). Vor beneficia de toate drepturile stipulate de lege, inclusiv de posibilitatea de a fi asigurați cu o funcție de execuție în cadrul acelorași entități unde și-au desfășurat activitatea.
În plus, odată cu eliminarea funcției publice de șef birou, se va proceda la desființarea structurilor organizatorice care funcționau sub forma de birouri. Aceste structuri vor continua să funcționeze într-un regim provizoriu până în momentul aprobării noii organigrame și vor îndeplini aceleași atribuții, în conformitate cu prevederile reglementărilor de organizare și funcționare, precum și cu fișa postului. Personalul angajat în cadrul acestor structuri își va menține drepturile salariale existente la momentul desființării structurilor organizatorice de birouri. Echipa de lucru din cadrul birourilor va fi redistribuită în alte structuri organizatorice odată ce noile organigrame vor primi aprobarea necesară.