Italia a decis să prelungească starea de urgență până pe 15 octombrie. Partidele de opoziție contestă însă această decizie.
În Italia, Senatul a decis marți seară, la solicitarea premierului Giuseppe Conte, prelungirea stării de urgență. Această măsură va oferi posibilitatea guvernului italian să aibă la dispoziție toate pârghiile pentru gestionarea crizei medicale cauzate de coronavirus.
În caz de focare de infecție se pot folosi spații noi ca hoteluri, cazărmi sau chiar nave pentru pacienții pozitivi, în vreme ce angajații instituțiilor publice și private pot continua să lucreze de acasă. Starea de urgență permite și blocarea zborurilor către și dinspre țări care sunt considerate cu risc înalt de contaminare sau identificarea anumitor naționalități al căror acces să nu fie permis în peninsulă.
Italia a blocat toate legăturile aeriene şi terestre cu 16 state din afara Uniunii Europene și a spațiului Schengen, a impus carantina cetățenilor care vin dinspre România și Bulgaria și al celor care au staționat sau tranzitat cele două țări în perioada 11-24 iulie.
În plus, autorităţile au decis să aplice amenzi de până la 1.000 de euro persoanelor. În regiunea Campania din sudul Italiei au crescut considerabil amenzile, preşedintele regiunii înăsprindu-le la finalul săptămânii pentru a-i face pe cetăţeni să respecte măsurile de protecţie şi a-i disciplina. De câteva zile s-au dat primele amenzi de 1.000 de euro proprietarilor a trei afaceri din Salermo, printre care un coafor şi un bar, pentru că nici personalul, nici clienţii nu purtau măşti de protecţie în spaţiul închis.
Guvernatorul Campaniei a transmis un mesaj foarte clar. „Dacă concetăţenii noştri se comportă ca şi când problema ar fi rezolvată, înseamnă că în câteva săptămâni vom reveni la o stare de urgenţă”, a avertizat Vincenzo de Luca, guvernatorul Campaniei. Potrivit noului regulament impus de autorităţi, sunt prevăzute amenzi de 1.000 de euro pentru oricine nu poartă mască într-un spaţiu închis, fie în clădiri publice, supermarketuri, baruri, restaurante, magazine, cât şi în transportul public (autobuz, trenuri, metrou).