Instituţii din România se confruntă, la ora actuală, cu situaţia de captivitate legală, în sensul că beneficiarul de software nu are acces la proprietatea intelectuală sau la codul-sursă, a declarat, marţi, vicepreşedintele Asociaţiei Patronale a Industriei de Software şi Servicii (ANIS), Mihai Matei, în cadrul evenimentului PRIA Competition, organizat de PRIAevents şi Consiliul Concurenţei.
"Suntem în punctul în care avem instituţii în România captive din punct de vedere legal. Ce înseamnă captivitate legală? Înseamnă că beneficiarul nu are acces la proprietate intelectuală, nici măcar la date… la codul-sursă… Captivitatea legală este, după părerea mea, destul de simplu de rezolvat prin nişte chestiuni contractuale care, dacă sunt menţionate în caietul de sarcini, rezolvă problema. Pe de altă parte, problema apare în contractele deja existente. A doua parte a captivităţii tehnice este mult mai subtilă şi nu poate fi complet îndepărtată pentru că norma unui furnizor care implementează o primă versiune a unui sistem este un avantaj competitiv care nu poate fi întru totul eliminat", a menţionat Matei, potrivit Agerpres.
În acest context, oficialul ANIS a anunţat că, în perioada următoare, va fi publicată a doua versiune a Ghidului de achiziţii software pentru instituţiile publice, în care se vor aduce aduce o serie de recomandări.
"Urmează să publicăm a doua versiune a Ghidului pentru achiziţii de software pentru instituţiile publice în care vom avea o recomandare conform căreia fiecare instituţie publică să prevadă în cazul achiziţiei de software un plan de transfer tehnic pe care să-l pună în aplicare când relaţia cu un furnizor se încheie", a spus Mihai Matei.
Reprezentanţi ai mediului de business din România, alături de oficiali din instituţii ale statului, participă, marţi, la evenimentul PRIA Competition, organizat de PRIAevents şi Consiliul Concurenţei.
Pe lista temelor de discuţie se află, printre altele, noutăţile legislative în ceea ce priveşte concurenţa, care au fost cele mai dinamice sectoare din punct de vedere al concurenţei, unde au fost aplicate cele mai multe sancţiuni, ce sector a avut cele mai multe investigaţii, ajutoarele de stat şi cum pot fi acordate acestea, rolul consultanţilor pentru creşterea culturii concurenţiale în mediul de afaceri, sugestiile mediului de afaceri, ale ambasadelor şi ale camerelor de comerţ, recomandări de bună practică.