sa fie foarte pretentioasa si dorea sa se adreseze clientilor care nu isi permiteau sa apeleze la serviciile companiilor mari prezente pe piata. Pana la urma, Matei Caltia a pus bazele uneia dintre primele companii din Romania care se ocupa de management cultural, in special de pictura contemporana.Ideea unei astfel de afaceri a aparut din intamplare. Caltia a organizat in urma cu aproximativ trei ani cateva expozitii la care a invitat cativa tineri artisti. Dupa evenimente, se anuntasera vizitele unor posibili cumparatori care vroiau sa vada tablourile unor tineri artisti. „Aveam insa o problema. In general, tinerii artisti nu au ateliere si nici un numar mare de lucrari. Cei care vin in astfel de vizite vor sa stea cel putin una-doua ore in atelierul unui pictor. Nu ii puteam plimba prin Bucuresti de la un pictor la altul, in conditiile in care intr-un loc nu puteau vedea decat cateva lucrari”, spune Matei Caltia. Acesta avea un apartament intr-o casa situata langa Calea Mosilor, pe care vroia sa il inchirieze. A aparut ideea de a aduce toate lucrarile artistilor in acelasi spatiu, pentru a putea fi achizitionate de catre clientii care urmau sa vina in vizita. „O data stranse toate lucrarile, ne-am gandit sa permanentizam expozitia”, explica Matei Caltia. Asa a aparut ideea unei afaceri. Initial au fost sase persoane si s-au organizat intr-o asociatie culturala. S-au apucat de amenajari, si la inceputul lunii decembrie a anului 2001, au deschis Galeria de Interes.
Comisionul mediu al galeriei este de 50%
Piata de arta contemporana din Romania are o mare problema: nu este organizata. Din cauza faptului ca cererea si oferta se intalnesc in foarte putine galerii specializate, preturile sunt stabilite de multe ori dupa criterii cat se poate de subiective. Matei Caltia a sesizat aceasta situatie si a vazut oportunitatea de a fi unul dintre primii oameni de afaceri care se ocupa de management cultural in Romania. Galeria a pornit la drum cu lucrarile a opt artisti, iar dupa un an de zile cifra sa de afaceri era de aproximativ 4.000 de dolari. Sistemul era simplu: artistii care doresc colaborarea cu galeria trebuie sa aiba in primul rand mai multe lucrari executate intr-o perioada mai lunga. Daca acestea sunt acceptate de cei de la galerie, colaborarea poate incepe prin afisarea catorva lucrari in spatiul galeriei. Urmeaza expozitiile de grup, iar daca lucrurile evolueaza bine, artistilor le pot fi organizate si expozitii personale. „Daca noi reprezentam un artist, cu siguranta gandim pentru el si o serie de evenimente”, spune Matei Caltia. Preturile sunt stabilite in general de catre artist, dar daca celor din galerie li se pare ca acestea nu sunt conforme cu piata, incearca sa il consilieze. Comisionul galeriei variaza intre 20 si 80%. „Majoritatea artistilor prefera sa lucreze cu un comision de 50%”, explica Matei Caltia. Cifra de afaceri de 4.000 de dolari pe care a inregistrat-o in anul 2002 nu l-a multumit insa. Simtea ca afacerea ar putea avea un potential mai mare daca ar fi mai bine administrata. S-a decis sa treaca afacerea pe firma. Cand a infiintat firma, Matei Caltia a ramas singur in afacere, iar spatiul a primit un alt nume: Galeria Posibila. „Atunci cand functionam ca asociatie, managementul voluntar care era asigurat de sase oameni nu era profesionist, pentru ca nu era bine structurat. Cand am infiintat societatea comerciala, am impus nevoia de profit”, spune Caltia. Aceasta schimbare s-a simtit insa imediat, in 2003 preconizandu-se incasari din comisioane de aproximativ 20.000 de euro, in conditiile unei rate a profitului de 25%. Acum numarul artistilor care au lucrari la Galeria Posibila este de peste 30. „In doi ani, am investit in amenajari si expozitii aproximativ 15.000 euro. De exemplu, avem artisti in care investim si cateva mii de dolari pe parcursul unui an”, spune omul de afaceri. Cel mai mare pret pentru un tablou a fost de 5.000 de euroExpozitiile cu lucrarile artistilor existenti la noi in portofoliu sunt organizate acum o data la doua luni, atat in Bucuresti, cat si in alte orase. Clientii interesati de arta contemporana sunt fie persoane fizice, fie corporatii. Strategia de atragere a cumparatorilor difera insa de la un caz la altul. Exista clienti care cumpara doar pentru ca le place pur si simplu un tablou, si colectionari care au o atitudine calculata si care cumpara doar in contextul achizitiilor anterioare. Plasamentele in lucrari de arta contemporana sunt putin diferite. Colectionarii achizitioneaza, in general, lucrari din mai multe perioade, ale mai multor artisti din aceeasi generatie. Exista companii care achizitioneaza tablouri doar pentru decorarea unui sediu, dar si unele care cumpara calculat, cu scopul formarii unei colectii. „Cel mai mare pret pe care l-am obtinut pentru un tablou a fost 5.000 de euro. Cel mai mare contract l-am avut insa cu o firma. BRD a cumparat de la noi tablouri pentru amenajarea noului sediu. Daca initial si-a dorit numai decorare, ulterior s-au gandit ca este bine sa isi formeze o colectie. Practic, acest contract ne-a asigurat o mare parte din cifra de afaceri din acest an”, incheie Matei Caltia.
· Obiect de activitate: management cultural, comert cu obiecte de arta
· Cifra de afaceri:
– 2002 – 4.000 euro
– 2003 – 20.000 euro
· Rata profitului: 25%
· Cunoasterea pietei romanesti de arta contemporana este esentiala pentru succesul unei astfel de afaceri.
· Afacerea nu necesita o investitie initiala mare, ci numai o cunoastere a cererii si a ofertei din Romania. In principiu, este nevoie doar de un spatiu de expunere unde clientii sa poata veni pentru a putea vedea lucrarile artistilor. Costurile sunt insa destul de mari. Pentru a face cunoscute lucrarile artistilor din propria galerie, sunt necesare expozitii care, in general, sunt destul de costisitoare. Pretul unei astfel de expozitii poate ajunge si la cateva mii de dolari.