Românii cumpără anual materiale de construcţii în valoare de 3,2 mld. euro, din care, surprinzător sau nu, 1% provine din vânzări pe Internet.
Dezvoltarea susţinută a comerţului electronic determină magazinele online să estimeze o creştere cu până la 20% a pieţei de materiale de construcţii vândute în mediul virtual.
„Criza a fost un factor care a influenţat accelerarea dezvoltării acestui domeniu. Odată cu scăderea pieţei materialelor de construcţii şi, implicit, a puterii de cumpărare şi a bugetelor pentru investiţii în noi magazine, marile companii şi marii retaileri s-au văzut nevoiţi să îşi dezvolte mijloacele prin care pot ajunge la client. Astfel, dezvoltarea platformelor de ecommerce a fost una din soluţiile cele mai sigure şi flexibile“, spune Oliviu Vasilescu, IT manager în cadrul grupului Menatwork, care din cele 44 mil. euro rulate în 2013, a obţinut circa 1,2% prin vânzări online. Vasilescu mai evidenţiază că 60% din clienţii eMenatwork sunt cei la care compania nu putea ajunge prin mijloace tradiţionale de vânzare.
Faptul că vânzările din mediul online câştigă cotă din sistemul clasic de vânzări a devenit tot mai clar în ultimii ani, însă Adrian Popa, directorul general al Depozit-Online.ro, cel mai mare retailer online specializat pe materiale de construcţii, spune că nu este exlus ca în viitorul apropiat să avem doar depozite de Do-It-Yourself cu livrare, iar vânzările să treacă în mare parte pe online.
Cine cumpără online
În cazul platformei eMenatwork.ro, clienţii sunt împărţiţi egal între persoane fizice şi constructori. Coşul mediu de cumpărături are o valoare de 1.000 lei pentru persoane fizice şi circa 2.500 de lei în cazul constructorilor. Cea mai mare comandă înregistrată de magazinul online a fost de peste 50.000 de euro. Cele mai vândute sunt produsele ceramice (faianţa, gresia, cărămida aparentă, mozaicul), urmate de garduri şi sisteme de împrejmuire, plafoane din fibră minerală şi metalice, respectiv produse pentru agricultură.
Vânzările Depozit-Online.ro au fost direcţionate în proporţie de 70% către persoane fizice şi 30% către constructori şi IMM-uri. Comanda medie lunară a retailerului se ridică la 1.800-2.000 de lei. Cea mai scumpă comandă venită din partea unui singur client a fost de peste 120.000 de lei. Materialele de bază, precum cărămida, fierul, cheresteaua sau cimentul, au o pondere de 35% în vânzările retailerului; o cotă similară au şi materialele sanitare, acoperişurile, sculele şi uneltele, iar 30% din vânzări vin din zona materialelor de finisaje (polistiren, adezivi, gipscarton, vată minerală). „Avem mulţi clienţi care preferă să-şi ia totul de la noi pentru că au un singur punct de contact, pentru că noi suntem dispuşi să negociem în funcţie de volum, deci ei au discount. Sigur, lucrurile se întâmplă într-o anumită marjă, dar în offline nu se întâmplă aşa ceva“, precizează Adrian Popa.
Investiţii în extindere
Proprietarul Depozit-Online.ro vrea să îşi crească afacerea de la nivelul de 5 mil. euro, rezultat raportat pentru 2013, până la 20 mil. euro, în următorii trei ani. De la demararea afacerii au fost investite circa 1,5 mil. euro, în prezent compania deţinând un parc auto propriu cu 15 camioane, stoc permanent pentru peste 3.500 de repere, în valoare de minimum 500.000 de euro, şi 10 consultanţi pentru call center.
„Anul acesta vom continua investiţiile şi căutăm oportunităţi de deschidere a unor noi depozite în ţară. Probabil că am fi ajuns mai sus, dar nu am avut suficiente fonduri pentru dezvoltare. Lucrurile sunt însă în derulare, băncile sau investitorii devin din ce în ce mai interesaţi de această zonă de afaceri“, subliniază Adrian Popa.
Platfoma eMenatwork.ro a pornit cu o investiţie iniţială de 300.000 de euro, în urmă cu trei ani, iar pentru acest an compania şi-a bugetat investiţii de 200.000 de euro în dezvoltarea magazinului online.
32 mil.euro este valoarea estimată a pieţei de materiale de construcţii vândute prin magazine online