demult se afla sub semnul incertitudinii, din cauza ca americanii de la General Motors i-au intors spatele, a inregistrat rezultate excelente la capitolul vanzari in ultimele luni. Piata interna a inghitit numai in octombrie 3.300 de autoturisme Daewoo produse la Craiova, iar ascensiunea vanzarilor a continuat si in noiembrie. Cota de piata a crescut astfel cu 10%, de la 17% in luna septembrie, la 27% in octombrie, datorita modelului Matiz, care a fost extrem de solicitat pe piata, datorita reducerii pretului cu 600 de euro. Tactica Daewoo a fost aceea de a inlocui cateva dintre materialele importate (cum a fost bordul) cu produse romanesti, permitandu-si astfel sa diminueze considerabil preturile.
Clientii au taxat finisarile si dotarile
Piata interna trimite insa semnale ca modelul cel mai bine vandut devine tot mai slab. Consumatorii sunt nemultumiti de calitatea materialelor folosite. „De cand au schimbat bordul si folosesc plastic romanesc, interiorul Matizului nu mai atrage ca inainte. De asemenea, dotarile sunt minime si trebuie sa mai dai bani pentru a-ti monta radio sau alte facilitati”, spune Cristian Toma, detinator al unui autoturism marca Daewoo. Conducerea societatii sustine ca bordul indeplineste toate standardele (omologate), iar dotarile interioare se fac la cererea consumatorilor. De altfel, conducerea Daewoo Automobile Craiova a precizat la intalnirile cu oamenii de afaceri din judet ca „intentia companiei este de a spori numarul furnizorilor interni”. Fabrica da asigurari ca oferta de variante de echipare pentru Matiz s-a bazat pe cercetarea de piata si pe evaluarea asteptarilor clientilor, sustine responsabilul cu relatiile publice, Valeriu tones. Totusi, atat consumatorii cat si cei care nu au inca un autoturism Daewoo sustin ca modelele oferite de compania din Banie sunt in urma automobilelor produse dincolo de granita, iar o dovada in acest sens este faptul ca, in timp ce Daewoo Craiova a trecut la echiparea cu motoare Euro 3, pe piata occidentala Euro 4 era deja bine instalat. In alta ordine de idei, concurenta este acerba, din moment ce marci consacrate au patruns „cu brio” in Romania si satisfac cerintele acelei categorii de consumatori pentru care pretul scazut nu reprezinta o prioritate, ci primeaza calitatea. Daewoo a vrut o productie de serie mare, situatie care, spun angajatii firmei, contribuie la cresterea veniturilor.Politica comerciala din acest an a avut drept scop major cresterea profitabilitatii. Valeriu tones este de parere ca „in industria auto, unde costurile fixe sunt destul de importante, cresterea volumului vanzarilor si, implicit, a productiei, este un element esential in asigurarea profitabilitatii”. Folosirea furnizorilor interni face parte din aceasta strategie. Totusi, fabrica depinde primordial de Coreea, deoarece 60% din echipamente vin de la compania preluata de americanii de la General Motors, asa cum afirma conducerea companiei de la Craiova. Pana acum, din Coreea veneau si noile modele. De cand s-a produs scindarea de compania-mama, frecventa aparitiei modelelor noi in fabrica din Banie este destul de mica. De exemplu, in ultimul an si jumatate a aparut doar Tacuma, in timp ce alte modele au iesit din fabricatie. Desi Valeriu tones sustine ca exista un centru tehnic al fabricii, care activeaza pe platforma industriala de est a Craiovei, angajati ai companiei sustin ca nu mai este in lucru nici un nou model Daewoo. Concurenta cu modele General Motors nu-i sperie pe sefii companiei. Vicepresedintele Ion Ion este de parere ca autoturismele similare produse in Coreea si comercializate sub marca Chevrolet nu reprezinta nici un pericol: „este o marca de renume, dar noi avem segmentul nostru de piata si raportul pret-calitate este cel mai bun la noi. Nu vad nici un pericol”. Vicepresedintele companiei devine insa reticent atunci cand vine vorba de calitate, de problemele fabricii si de furnizori. Furnizorii romani ai fabricii Daewoo, in numar de 65, sunt raspanditi pe tot teritoriul tarii. Din Dolj se aprovizioneaza doar subansamble, in timp ce banalele suruburi sunt aduse tocmai de la Arad, din cauza ca alti potentiali furnizori aflati la distante rezonabile nu au convenit companiei, din punctul de vedere al raportului calitate-pret.
Salariatii vor stabilitate si salarii decente
Eforturile actionarilor de a retehnologiza compania nu au multumit angajatii, care acuza salariile scazute. Comenzile mari din ultima perioada au generat mai multe ore de munca, dar cu adaosuri nesemnificative la salariu. Intre timp, s-a schimbat si conducerea sindicatului, iar noua echipa doreste locuri de munca stabile. Incertitudinea viitorului fabricii (in sensul ca nu se stie daca General Motors accepta, in cele din urma, sa preia si uzina din Romania) genereaza neliniste in randul angajatilor. „Nici nu vreau sa stiu de cota de piata si de ce model mai apare. Important este sa se decida o data General Motors, pentru a sti ce ne asteapta”, spune unul dintre muncitori. Liderul sindical, Ovidiu Cioroianu, a precizat ca, la ora actuala, cel mai important lucru este siguranta locurilor de munca si plata salariilor. In societate activeaza 3.750 de persoane, iar salariul mediu net se invarte in jurul a sase milioane de lei. Multi considera ca in conditiile cresterii productiei, ale dublarii vanzarilor fata de anii anteriori, salariile muncitorilor au ramas cam la acelasi nivel. Fabrica de la Craiova mai are timp pana in 2005, cand expira licenta de fabricatie. Proprietarii coreeni (actionari majoritari) cauta acum sa castige cota de piata pentru a oferi o companie interesanta unui potential cumparator. Investitiile in echipamente sau dezvoltarea de noi modele nu mai reprezinta acum prioritati.
Fabrica este un pion al Craiovei
· Succesul autoturismelor Daewoo in Romania este datorat si sistemului dual de alimentare (spre exemplu, la Cielo), deoarece, pe langa benzina, se poate utiliza GPL – gaz petrol lichefiat, mult mai ieftin decat combustibilul obisnuit si mai putin poluant. La 14.000 de lei pe litru, GPL prinde radacini si in Romania, chiar daca autoturismele alimentate cu acest combustibil consuma cu 1-2 litri mai mult la 100 de kilometri parcursi.
· Succesul producatorului de autoturisme este si succesul urbei. Craiova este municipiul in care autoturismele despre care vorbim au prins cel mai bine la consumatori, generand astfel dezvoltarea companiilor pe orizontala: dealeri, service, piese de schimb, cauciucuri.
· Cele mai multe autoturisme Tico si Matiz sunt folosite fie ca taximetre, fie sunt cumparate de firme (datorita leasingului financiar avantajos). 75% din taximetrele din Banie poarta marca Daewoo.