După aproape trei milioane de unităţi comercializate în întreaga lume şi 125 de premii, printre care şi poziţionarea ca lider în clasamentul de fiabilitate JD Power din Germania, Mazda a decis să întinerească cel mai vândut model al său.
Modificarea cea mai vizibilă poate fi descoperită în zona grilei frontale şi a spoilerului posterior, însă adevăratele noutăţi sunt ascunse ochiului. Caroseria rigidizată şi creşterea planeităţii podelei au îmbunătăţit radical coeficiantul aerodinamic.
În habitaclu se remarcă schimbarea luminilor de bord, care acum sunt albe, mult mai vizibile şi, din nefericire, ceva mai deranjante pentru şofer. Un alt element care iese în evidenţă după primii kilometri parcurşi la bordul noului model este sistemul de monitorizare a unghiurilor moarte. Fără a fi o noutate absolută în clasă, acesta avertizează şoferul de apropierea unui vehicul prin aprinderea unor leduri în oglinda exterioară. Ca şi în cazul luminilor de bord însă, japonezii au reuşit, pe lângă creşterea nivelului de siguranţă, să dea o intensitate prea mare acestor leduri care, în timp, devin deranjante.
Miza pe benzină
Conform importatorului, Mazda3 facelift poate fi furnizată clienţilor români cu una dintre cele cinci motorizări disponibile. Două dintre acestea sunt diesel (1,6 litri şi 2,2 litri), şi au în completare cutii de viteze manuale cu şase trepte. Motorizările pe benzină includ un agregat de 1,6 litri care dezvoltă 105 CP, unul de 2,0 litri DISI echipat cu sistemul i-stop. Cel mai performant propulsor (2,3 litri Turbo) echipează versiunea MPS şi pune la dispoziţia utilizatorului nu mai puţin de 260 CP. Toate motorizările respectă normele Euro V.
După mai bine de trei sute de kilometri parcurşi, mai întâi la bordul unei versiuni echipate cu motorul de 2,0 litri şi 150 CP alimentat cu benzină, pentru ca apoi să trecem la un sedan echipat cu propulsorul diesel de 1,6 litri, putem spune că opţiunea noastră se îndreaptă către varianta mai gurmandă, dar mai „atentă“ cu pasagerii – motorizarea pe benzină. Principalul atu al acesteia este, fără doar şi poate, silenţiozitatea, însă am apreciat în mod deosebit elasticitatea motorului şi a cutiei care elimină „zbaterile“ caracteristice dieselurilor. E drept că în materie de consum mixt şi cuplu dieselul este rege, chiar dacă are numai 116 CP, însă zvâcnirile transmise în toată caroseria în momentul retrogradării treptelor de viteză şi zgomotul care răzbate în habitaclu penalizează această variantă de motorizare. Unde mai pui că motorizarea de 2,0 litri alimentată cu benzină beneficiază acum şi de un performant sistem Start&Stop, denumit „i-stop“ care reduce simţitor consumul de carburant; inginerii Mazda au reuşit să pună la punct acest sistem astfel încât, odată cu apăsarea pedalei de ambreiaj, motorul va reporni în doar 0,35 secunde.
Preţ prohibitiv
Un alt impediment pe care va trebui să îl depăşească Mazda3 pe piaţa românească este preţul. Cea mai ieftină versiune, 1.6i CE, costă 16.590 de euro dacă nu luăm în calcul oferta specială de lansare, care coboară preţul la 14.390 de euro. În acelaşi timp, varianta 2.0i TX cu transmisie automată costă nu mai puţin de 22.190 de euro, tot fără reducerea de 2.200 de euro, valabilă până la finalul acestui an. Vârful de gamă, MPS, are un preţ-standard de 29.590 de euro.