Cei care doresc să-şi perfecţioneze cunoştinţele, fără să se despartă de familie sau să-şi întrerupă prezenţa la locul de muncă, pot opta pentru un MBA în ţară. Universităţile străine au debarcat pe Dâmboviţa, oferind programe de master în administrarea afacerilor la standarde de calitate. Emanuela Modoran este senior manager în departamentul de marketing al firmei Vodafone Romĺnia. Pentru că a simţit nevoia să-şi completeze cunoştinţele de business, a d
Cei care doresc să-şi perfecţioneze cunoştinţele, fără să se despartă de familie sau să-şi întrerupă prezenţa la locul de muncă, pot opta pentru un MBA în ţară. Universităţile străine au debarcat pe Dâmboviţa, oferind programe de master în administrarea afacerilor la standarde de calitate.
Emanuela Modoran este senior manager în departamentul de marketing al firmei Vodafone Romĺnia. Pentru că a simţit nevoia să-şi completeze cunoştinţele de business, a decis să se înscrie într-un program de master în administrarea afacerilor. „Am căutat o şcoală cu renume internaţional care oferă un MBA la noi în ţară. Ştiam că educaţia britanică garantează o anumită calitate, acesta fiind criteriul de alegere a programului pe care îl urmez în prezent“, spune Emanuela Modoran, studentă a programului MBA al universităţii britanice Sheffield, oferit în Romĺnia de City College din Grecia, începĺnd din octombrie 2006. Emanuela Modoran a exclus din start opţiunea de a merge la un MBA în străinătate pentru că doreşte să fie alături de familie şi, în acelaşi timp, să-şi păstreze serviciul din Romĺnia pe perioada studiilor.
Opţiunea Emanuelei Modoran se încadrează într-un curent vizibil: segmentul celor care preferă un MBA în ţară a crescut. „La un nivel de calitate comparabil cu programele similare din străinătate, în ţară ai posibilitatea să-ţi continui activitatea profesională fără întrerupere, să aplici imediat modelele, tehnicile şi procedurile învăţate şi să nu fi obligat să aduci schimbări majore în viaţa personală“, spune Adriana Duţescu, director al programului MBA Romĺno-Canadian. Cei care aleg să studieze în ţară au avantajul că îşi formează o reţea de prieteni cu influenţă în mediul de afaceri autohton. În plus, educaţia lor este adaptată mediului de afaceri local prin folosirea, pe lĺngă studiile de caz internaţionale, a unor exemple inspirate de realităţile autohtone. „Pentru un cursant, avantajul unui program în ţară este acela de a rămâne ancorat în mediul de afaceri romĺnesc, având acces la informaţii de ultimă oră, pe care le poate aplica imediat în practică“, afirmă Bianca Ioan, director marketing al programului de Executive MBA al ASEBUSS.
Master în part-time la Bucureşti
Tendinţa a fost observată oportun de tot mai multe universităţi străine, care şi-au lansat programe de master în administrarea afacerilor în ţara noastră. „Românii sunt majoritari în cadrul programelor noastre derulate la Budapesta. Totuşi, în ultimii ani, am observat o reticenţă din ce în ce mai mare a acestora de a se rupe de carierele lor din România pentru a urma un program full-time în Ungaria“, declară Daniel Secăreanu, senior manager la programul Central European University Business School Romĺnia. „Am decis să venim în sprijinul lor cu un program part-time în Bucureşti, pentru a le permite să îşi continue cariera şi în acelaşi timp să urmeze un MBA“, adaugă Secăreanu.
De ce tot mai mulţi romĺni preferă un MBA în ţară? În primul rând, în ultimii ani, a crescut foarte mult complexitatea şi calitatea mediului de afaceri autohton. Acest trend a sporit nevoia de manageri cu educaţie formală, care să fie capabili să folosească cele mai noi şi mai avansate concepte de afaceri, pentru a integra businessurile locale în piaţa globală şi pentru a face faţă competiţiei. Dezvoltarea companiilor autohtone a creat o cerere mai mare de oameni care ştiu să conducă firme mari şi cu structuri complexe de organizare.
„Programul MBA oferă o bază de cunoştinţe economice celor care, fiind în poziţii de conducere, fac mangement intuitiv, bazat pe cunoştinţe învăţate din mers, permiţĺndu-le să-şi certifice competenţele manageriale“, afirmă Felicia Albescu, directorul Institutului Naţional de Dezvoltare Economică (INDE) din cadrul ASE. Instituţia oferă un MBA, în colaborare cu Conservatorul Naţional de Arte şi Meserii din Franţa. În al doilea rĺnd, tot mai multe companii autohtone s-au convins de avantajele de a avea angajaţi absolvenţi de MBA şi de foarte multe ori, unele sunt dispuse să plătească integral costurile de şcolarizare. „Persoanele care au urmat un program MBA au dus la creşterea performanţei companiei, rezultatele încurajĺnd creşterea numărului de cursanţi sponsorizaţi de propriile firme“, spune Roxana Ioniţă, coordonator de recrutare al programului de MBA al Tiffin University, organizat la Universitatea Bucureşti.
Dezvoltarea pieţei serviciilor de educaţie îi împinge pe directorii şcolilor de business să ia în calcul o majorare a numărului de studenţi admişi, pentru a face faţă cererii tot mai mari. „În prezent, numărul studenţilor pe care îi avem la MBA este de 600, dar pentru anul viitor, intenţionăm o creştere cu 20%“, spune Rodica Rădulescu, director Business School pentru programul de MBA al Open University din Anglia, oferit în România de CODECS. Concurenţa din ce în ce mai acerbă din acest domeniu va conduce la creşterea standardelor de calitate, aşa încât românii care se gândesc să-şi facă bagajele pentru a pleca în străinătate vor fi convinşi… să le despacheteze.
«Atracţia exercitată de un MBA se explică prin ceea ce aduce cu sine absolvirea: avansare în carieră, venituri mai mari şi recunoaştere socială. Există şi un mare cĺştig pe plan personal al absolvenţilor: creşterea încrederii în sine.»
Rodica Rădulescu, director al programului Open University oferit de CODECS în Romĺnia