Grupul de comunicare BV McCann-Erickson Romania este, conform actionariatului, grupul lui Bogdan Enoiu, compania Interpublic fiind prezenta doar intr-o singura societate.
“Aceasta este MRM, divizia de marketing direct a grupului McCann-Erickson”, spune Mugur Paun, aratandu-ne noile birouri ale agentiei pe care o conduce. Cladirea care adaposteste si celelalte companii ale grupului, Momentum, Future Brand si McCann PR, este gard in gard cu sediul BV McCann-Erickson Romania. In scriptele de la Registrul Comertului, firma MRM ii are actionari pe Bogdan Enoiu, director general al McCann Romania, si pe Robert Paul Chandler, fost director de marketing la JTI Romania. Asadar, asociati locali, nici urma de pachet detinut de grupul international Interpublic, care patroneaza reteaua McCann.
Compania internationala este prezenta doar in agentia de publicitate BV McCann-Erickson Romania, unde detine 75% din actiuni, restul fiind impartite intre Bogdan Enoiu si Dorin Dersidan.
In jurul lui BV McCann-Erickson, Enoiu a dezvoltat o constelatie de firme specializate pe diverse servicii de comunicare. El apare ca actionar in majoritatea acestor firme, alaturi de oamenii sai de incredere. Enoiu sustine ca toate firmele au contracte cu companiile internationale pentru a opera cu numele respective in Romania.
Silviu sefer, un vechi colaborator al lui Enoiu, a dezvoltat Momentum, companie de BTL, si are participatie si in firma de PR. Janos Kurko, pe care Enoiu il prezinta drept cel mai bun art-director pe care l-a cunoscut, a fost cooptat in compania de branding Future Brand. In actionariat sunt prezenti si Simona Beatrice Danis si Tinca Croitoru, directorul financiar al grupului. Mihai Trandafir, directorul de media al McCann-Erickson, detine jumatate din Media-Tique, o firma de media care graviteaza in jurul McCann. Cealalta jumatate este a Danei Bulat, plecata intre timp de la McCann la United Media (firma care administreaza contul Cosmote). Se spune ca Enoiu a infiintat Media Tique, in 2003, pentru a-l tine aproape pe Mihai Trandafir, care primise atunci o oferta foarte tentanta de la o agentie de media concurenta. La scurt timp, tot ca o recompensa, seful McCann a cedat pachetul sau de 50% Danei Bulat. Se preconizeaza ca Dana Bulat va ceda la randul ei participarile unor oameni din McCann. (Probabil Adrian Botan, directorul de creatie, care, surprinzator, nu e prezent in nici o firma a grupului.)
Desi bilanturile firmelor din jurul lui BV McCann sunt preliminare pentru 2005, acestea arata o crestere de invidiat fata de anul anterior: cifra de afaceri a lui Future Brand a crescut de sase ori, a lui MRM, de aproape trei ori, a lui McCann PR, de cinci ori, iar a lui Media Tique, de patru ori. Multi dintre clientii lui BV McCann se regasesc si in portofoliile firmelor din “constelatia McEnoiu” in care Interpublic nu este actionar: Coca-Cola, Kandia-Excelent, La Dorna, Orkla, Loteria Romana.
Va intra Interpublic si in “constelatia McEnoiu”? Este una din optiunile americanilor si anume de a intra ca actionar in toate structurile acestor firme. O a doua optiune ar fi ca Bogdan Enoiu sa rascumpere de la Interpublic toate actiunile de la BV McCann si sa ramana doar o agentie afiliata. Este posibil ca sefii de la Interpublic sa decida in acest an ce varianta vor alege.
Profiturile nete ale firmelor din “constelatia McEnoiu” au atins in 2005 aproape 770 de mii de euro, cifra care se apropie de performantele agentiei BV McCann. Din profiturile “constelatiei”, i-ar reveni lui Enoiu aproape 300 de mii de euro, in timp ce partea de profit din agentia BV McCann este de 170 de mii de euro. Cu alte cuvinte, Bogdan Enoiu castiga mai mult din companiile in care Interpublic nu este actionar.
Din punctul de vedere al actionariatului, folosirea termenului “grupul McCann-Erickson Romania” este improprie, americanii fiind prezenti intr-o singura agentie. Grupul de firme ce lucreaza in stransa legatura are o singura palarie, cu o eticheta: McEnoiu.
Pe de alta parte, Bogdan Enoiu mai detine impreuna cu sotia si firma Bogdan Marketing Consulting, care a realizat in 2005 o cifra de afaceri de aproximativ 500 de mii de euro. Enoiu spune ca pe aceasta firma deruleaza afacerile sale imobiliare (prin aceasta firma a cumparat sediul agentiei McCann) si de consultanta. Directorul de creatie Adrian Botan este unicul asociat al Botzan si Asociatii, firma cu o cifra de afaceri, in 2004, de 32 de mii de euro. Mihai Trandafir are microintreprinderea International Rumour, cu o cifra de afaceri de 35 de mii de euro in 2004. Silviu sefer este asociat in mai multe firme, printre care Quant Promotion Impex, Urbanscapes Investitii, Trammel Mackenzie Risk Control si Habitus.
Firmele din grupul “McEnoiu”
B.V. McCann-Erickson (agentie de publicitate)
Asociati: Bogdan Enoiu – 16%, Dorin Dersidan – 9%, Interpublic Group – 75%
Cifra de afaceri in 2004: 26, 2 milioane euro, profit net – 953.131 euro
Cifra de afaceri in 2005: 42, 8 milioane euro, profit net – 1,07 milioane euro
Momentum. EMC (BTL)
Asociati: Bogdan Enoiu – 50%, Silviu sefer – 50%
Cifra de afaceri in 2004: 1,58 milioane euro, profit net – 165.795 euro
Cifra de afaceri in 2005: 1,67 milioane euro, profit net – 185. 481 euro
Future Brand & Asociatii (branding)
Asociati: Bogdan Enoiu – 40%, Janos Kurko – 30%, Tinca Croitoru – 10%, Simona Beatrice Danis – 20%
Cifra de afaceri in 2004: 74.656 euro, profit net – 57.406 euro
Cifra de afaceri in 2005: 461.575 euro, profit net: 216.808 euro
MRM Parteneri (Direct Marketing)
Asociati: Bogdan Enoiu – 55%, Robert Paul Chandler – 45%
Cifra de afaceri in 2004: 73.455 euro, profit net – 39.562 euro
Cifra de afaceri in 2005: 200. 530 euro, profit net – 51.543
McCann Profesional Comunication
Asociati: Bogdan Enoiu – 60%, Silviu Sefer – 30%, Imola Zoltan Marta – 10%
Cifra de afaceri in 2004: 88.598 euro, profit net – 46.496 euro
Cifra de afaceri in 2005: 445. 420 euro, profit net – 144. 637 euro
Media-Tique (media)
Asociati: Dana Bulat – 50%, Mihai Trandafir – 50%
Cifra de afaceri in 2004: 472. 712 euro, profit net – 25.672 euro
Cifra de afaceri in 2005: aprox. 2,2 milioane euro, aprox. 168.000 euro
* Bilanturile sunt calculate la cursul mediu leu/euro din anul respectiv
Surse: Registrul comertului, Ministerul de Finante si declaratiile pe 2005 ale firmelor