Cine sunt mai exact beneficiarii acestui mecanism?

Pentru început trebuie precizat că persoanele care pot beneficia de protecția temporară în România nu sunt doar cetățenii ucraineni ci și apatrizii, beneficiarii unei forme de protecție internațională/națională în Ucraina, precum și membrii de familie ai cetățenilor din toate categoriile menționate, transmit Raluca Bontaș și Mihaela Vechiu, Deloitte România.

Mai există și situația cetățenilor non-ucraineni, titulari ai unui permis de ședere permanentă în Ucraina care pot și ei beneficia de protecție temporară în România doar dacă, în urma unei investigații efectuate de autoritățile române de imigrare, rezultă că nu se pot întoarce în țara de origine în condiții de siguranță și de stabilitate.

Care este perioada de protecție?

Prevederile noii reglementări privind protecția temporară sunt aplicabile pentru cei care au intrat în România începând cu 24 februarie 2022, cu excepția cetățenilor ucraineni, care beneficiază de aceste facilități chiar dacă au intrat în țară înainte de această dată.

Măsurile de protecție sunt valabile prin eliberarea permisului de ședere. Acest permis este valabil atât timp cât este în vigoare decizia Uniunii Europene (UE), în prezent emisă pentru un an, respectiv până în martie 2023.

Drepturile conferite de protecția temporară

Principalele drepturi conferite de noua reglementare sunt dreptul de a lucra ca salariat sau în mod independent precum și dreptul de a apela la sistemul național de sănătate și de educație.

Totodată, beneficiarii de protecție temporară care nu dispun de mijloace de sprijin, pot beneficia de măsuri guvernamentale de cazare temporară în locații pregătite în acest scop, îmbrăcăminte, alimente, sau produse de igienă personală.

Cum se obține permisul de ședere?

Pentru a accesa mecanismul de protecție temporară, persoana în cauză trebuie să depună personal o cerere la biroul de imigrare/azil, la acel moment fiind necesară si efectuarea unei fotografii. În ceea ce privește documentele necesare, lista este redusă la minimum, limitată la cele care dovedesc dreptul de a beneficia de protecție temporară. Permisul de ședere se eliberează pe loc, gratuit.

Chiar dacă procedura în sine nu ar trebui să dureze mai mult de 10 – 20 de minute de persoană, cel mai probabil birourile la care se depun solicitările pentru eliberarea documentului se vor aglomera, astfel că, în practică, timpul de așteptare va fi mai mare. Această nouă activitate, deși benefică pentru persoanele care solicită protecție în țara noastră, va genera o povară suplimentară pentru Inspectoratul General pentru Imigrări, care era deja supus unei presiuni puternice din cauza volumului mare de muncă cu care se confruntă.