Reprezentanții firmelor de asigurare se plâng în fața ASF că suferă crunt din cauza accidentelor dese și grave comise de șoferii profesioniști de camioane. Doar că aceste asigurări le umflă substanțial profiturile.
Piața asigurărilor RCA pentru camioane arată astăzi total diferit în comparație cu ce se întâmpla până acum un an și jumătate, înainte de falimentul Astra și chiar comparativ cu începutul lui 2016. Dacă în trecut vorbeam de o piață dominată clar de societăți de Astra Asigurări, Carpatica Asig și Euroins, astăzi cele mai multe vânzări sunt trecute în dreptul Generali, Allianz, Omniasig și Groupama, după cum arată datele pieței consultate și de Capital.
Strategie sinucigașă?
Vor reprezentantele grupurilor străine să o ia pe urma Astra și Carpatica Asig, intrate în faliment? Aceleași cifre ale pieței ne dau răspunsul corect. Dacă Astra vindea RCA la prețuri de 3.000-4.000 de lei pentru un camion de peste 18 tone, iar Carpatica Asig, după falimentul Astra, cota la 7.000-8.000 de lei, Generali, Allianz și Omniasig nu vând, în medie, sub 19.000-20.000 de lei. Într-o perioadă intermediară, Asirom, care în ultima parte a anului trecut și prima parte a lui 2016 a „măturat“ aproape tot ce înseamnă RCA, vindea la aproximativ 6.000-7.000 de lei. În aceste condiții, arată calcule bazate pe datele oficiale ale ASF, profiturile obținute de asigurători sunt de-a dreptul uriașe. Diferența dintre ceea ce încasează și ceea ce plătesc firmele de asigurare, cu tot cu cheltuielile de marketing, rezerve și comisioane pentru intermediari nu scade sub 300% la actualul nivel de preț.
„Pe datele oficiale avem o daună medie de 18.500 de lei. Frecvența de apariție a daunei este de aproximativ 16%, adică 16 din 100 de camioane sunt implicate într-un accident într-un an. Rezultă o primă tehnică, adică suma care ar acoperi integral plata daunelor, de 18.500X16%, adică aproximativ 2.936 de lei. Adăugăm cheltuielile de marketing și vânzare, cheltuielile cu rezerva de daune neavizate, alte cheltuieli, chiar și o marjă de profit. Să spunem încă 70%, deși este enorm. Rezultă o primă de aproximativ 5.000 de lei, care ar include toate tipurile de cheltuieli, daunele și un eventual profit de 5-10%. Ori acum prețul este undeva la 20.000 de lei, deci de patru ori mai mult. Cum să nu vrei să intri în piață la nivelul ăsta?“, explică un specialist în asigurări foarte activ pe piață.
Prețuri de trei ori mai mari. Brokerii au comisioane grase
Datele brokerilor de asigurare arată că, față de 2015, prețurile RCA pentru camioane au crescut de cel puțin trei ori. Există situații excepționale când scumpirea este și de 10-15. Este, de exemplu, cazul Euroins care, fixând un preț de peste 230.000 de lei a dorit să iasă de pe piață, având în vedere expunerea mare pe această zonă. O altă mișcare amplă o făcuse Carpatica Asig însă firma este acum în faliment și nu mai contează. Și Asirom a majorat semnificativ prețurile după ce a avut un an în care a fost lider de vânzări. City Insurance se reterge ușor din piață.
În aceste condiții, lideri au devenit, în ciuda unor majorări de preț, Allianz Țiriac, Generali și Omniasig cu prețuri care oscilează între 19.800 și 21.000 de lei. Anul trecut, cel mai mic preț nu sărea de 8.000 de lei. Calculul este realizat pe cazul concret al unui autovehicul de tip TIR cu o masă de 19.000 kg.
Faptul că reprezentatele marilor grupuri și-au găsit prețul și încearcă să tragă cât mai tare este vizibil și din nivelul comisioanelor pe care le oferă brokerilor. Allianz Țiriac și Omniasig dau până la 12% din primă, în timp ce Generali și Groupama dau chiar până la 15%. Reprezentanți ai ASF și ai Guvernului poartă zilele acestea discuții cu asigurătorii și brokerii pentru a opri creșterile de preț în condițiile în care șoferii profesioniști amenință iar cu blocarea șoselelor.