Prima dezamagire s-a consumat anul trecut, cand echipa nationala a ratat calificarea la Mondialul asiatic. Daca vinovata pentru prima dezamagire a fost echipa Sloveniei, pentru cea de-a doua s-a dat vina pe diferenta de fus orar (daca se poate da vina pe un fus!). Dar chiar si asa, fotbalul i-a strans pe romani in fata micilor ecrane. Dar nu intr-un numar atat de mare daca Romania s-ar fi calificat sau daca meciurile ar fi fost programate la orele din apropierea sau chiar din prime time (orele 19 – 23).
Masuratorile companiei AGB Data Research arata ca gradul de interes al romanilor din orasele cu peste 200.000 locuitori (urbanul mare) a inceput sa creasca pe masura ce campionatul „isi ardea” etapele, culminand cu finala Germania – Brazilia. Meciul
a inregistrat o medie de 1.275.093 telespectatori pe minut, un rating record, atat pentru intreaga competitie, cat si pentru un program difuzat duminica, incepand cu ora 14.
Sa ne amintim de Euro 2000, pentru ca despre CM din Franta anului 1998 istoria masuratorilor din Romania nu consemneaza audiente (de peoplemeter)! Finala de acum doi ani, Italia – Franta, difuzata in prime time pe 2 iulie, a inregistrat, conform aceleiasi surse – AGB Data Research – un rating de 1.353.532 telespectatori. Asadar, transmisa chiar si la o ora nefavorabila, finala Mondialului s-a apropiat de audienta finalei Euro 2000. Dar confruntarea decisiva din Japonia, difuzata de TV Romania 1, s-a inscris cu mult sub cea din Olanda la capitolul publicitate. In timpul meciului Brazilia-Germania, s-au difuzat 19 spoturi publicitare, reprezentand un volum brut de 92.000 USD. In finala Italia – Franta, TV Romania 1 a difuzat 45 de spoturi insumand un volum brut de 227.200 USD. De remarcat, ca recenta finala nu a fost meciul care a difuzat cel mai mare volum de publicitate pentru TV Romania 1 din cadrul CM. Pe primul loc in acest top s-a clasat disputa Senegal – Turcia, cu 49 de insertii publicitare si un volum brut de 147.000 USD.
Revenim la audienta in mediul urbanul mare (mioritic): daca o singura transmisiune la CM, Germania – Brazilia, a inregistrat un rating de peste un milion de telespectatori, la Euro 2000, numai putin de noua meciuri au depasit acest prag. Este evident ca interesul romanilor a fost mai mare pentru Euro 2000, din motivele amintite la inceput. O amintire, totusi: partidele Romania – Germania si Romania – Italia au inregistrat audiente de 1.852.873, respectiv 1.828.863 telespectatori pe minut.
Pe parcursul celor 64 de meciuri transmise in direct de la Mondialul asiatic (in acest numar sunt incluse si partidele inregistrate din ultima faza a grupelor), TV Romania 1 a difuzat 947 de spoturi publicitare, ceea ce inseamna, conform AGB, un volum brut de publicitate (calculat pe tarifele-lista) de 2.751.700 USD. (Pe de alta parte, o monitorizare CSOP arata un volum de 3.439.270 USD. Mai mult, o cifra furnizata de ARBOmedia, intr-un ziar central, releva un volum brut de aproximativ 6,1 milioane USD. Fiecare pasare pe monitorizarea ei „piere”!)
La Euro 2000, fara meciurile difuzate pe TVR2, s-au dat 790 de spoturi, conform AGB, insumand un volum brut de 3.336.550 USD. Desi numarul de spoturi difuzate de TV Romania 1 la meciurile din CM 2002 a fost cu 19% mai mare decat cel inregistrat la meciurile Euro 2000, volumul brut de publicitate, potrivit AGB, a fost mai mic la Mondiale cu 18% fata de cel inregistrat la competitia europeana. (Precizam ca TVR vinde in prezent publicitate in sistemul Cost pe Punct – „audienta garantata”. De asemenea, tarifele-lista din orele diminetii, dupa care s-a facut monitorizarea, au valori mai mici decat cele din prime-time, cand au avut loc meciurile Euro 2000.) Daca ar fi sa comparam topul zece al clientilor publicitari la cele doua competitii, regasim in ambele clasamente marcile Coca-Cola, Bergenbier si Dufa. La transmisiunile de la Mondiale, Dufa a avut 31 de insertii, Bergenbier, 138 si Coca-Cola, 206. La transmisiunile de acum doi ani, pentru Dufa s-au difuzat 24 spoturi, Bergenbier, 95 si Coca-Cola, 94.
Transmisiunile din Coreea si Japonia au concurat „demn” (sintagma trebuie luata cu grija) programele „normale”, plasate la ore mult mai bune. Partida de box Doroftei – Balbi a obtinut cel mai mare rating dintre toate programele difuzate in timpul Mondialului, cu un rating de 1.292.214 telespectatori in fiecare minut. Vacanta Mare, programata pe 2 iunie la ora 20, a avut un rating de 928.246 telespectatori. Tot pe 2 iunie, dar la ora 14,30, partida Slovenia – Spania inregistra o medie de 600.022 telespectatori pe minut. „Surprize, surprize”, difuzata pe 22 iunie la ora 21, a avut un rating de 651.178. In aceeasi zi, ceva mai devreme programat, la ora 14,30, meciul Senegal – Turcia obtinea un rating de 886.747 telespectatori! Ratingul lui „Salome” (17 iunie) a fost de 512.790 telespectatori. La „matinal”, Brazilia – Belgia a avut un rating absolut de 544.574 telespectatori. Am facut aceste comparatii (nepotrivite) pentru a avea o imagine a interesului romanilor pentru fotbal, intr-un piesaj TV plictisitor. Cu meciurile din CM 2002, TV Romania 1 a obtinut cele mai mari audiente in orele diminetii din istoria televiziunii.    

Finala

Meciul            Rating*
            (nr. telespectori)
Germania – Brazilia    1.275.093

Finala mica

Meciul            Rating*
            (nr. telespectori)
Coreea de Sud – Turcia    848.718

Semifinale

Meciul                Rating*
                (nr. telespectori)
Germania – Coreea de Sud        825.650
Brazilia – Turcia            773.386

Sferturi

Meciul            Rating*
            (nr. telespectori)
Senegal – Turcia        886.747
Germania – SUA        645.276
Spania – Coreea de Sud    572.506
Anglia – Brazilia        544.390

Top 5 – Optimi
Meciul            Rating*
            (nr. telespectori)
Spania – Irlanda        710.658
Brazilia – Belgia        544.574
Anglia – Danemarca    533.706
Coreea de Sud – Italia    496.007
Suedia – Senegal        462.002

Top 5 – Grupe de calificare

Meciul            Rating*
            (nr. telespectori)
Japonia – Rusia        620.126
Spania – Slovenia        600.022
Anglia – Suedia        574.683
Costa Rica – Turcia    553.100
Franta – Senegal        480.556

Top 5 meciuri difuzate la ora 12
Meciul        ttRating*
tttt(nr. telespectatori)
Anglia – Suedia (ora 12,30)t574.683
Costa Rica – Turciatt553.100r
Italia – Croatiattt432.320r
Uruguay – Danemarcatt422.123r
Brazilia – Turciat tt308.434r
r
Top 5 meciuri difuzate la ora 14,30r
MeciulttttRating* r
tttt(nr. telespectatori)r
Senegal – Turciattt886.747r
Germania – Coreea de Sudtt825.650r
Brazilia – Turciattt773.386r
Spania – Irlandattt710.658r
Germania – SUAttt645.276r
r
Top 5 meciuri difuzate la ora 9,30r
MeciultttRating* r
ttt(nr. telespectatori)r
Spania – Coreea de Sudt572.506r
Anglia – Braziliatt544.390r
Suedia – Senegaltt462.002r
Mexic – Ecuadortt383.794r
Germania – Paraguayt350.532r
r
Top 5 meciuri difuzate la ora 18r
MeciulttttRating* r
tttt(nr. telespectatori)r
SUA – Portugalia (reluare)tt261.695r
Slovenia – Paraguay (inreg.)t252.548r
Ecuador – Croatia ((inreg.)tt250.833r
Arabia Saudita – Irlanda (inreg.)t229.834r
Argentina – Nigeria (reluare)t229.214r
r
Topul marcilor promovate in meciurile CM difuzate la TV Romania 1r
MarcattNr. spoturitVolum brut (USD)r
Coca-Colat206tt563.100r
Bergenbiert138tt503.600r
Orangett38tt172.500r
Samsungt40tt116.000r
Dufatt31tt93.500r
OMVtt20tt65.750r
Germanost25tt58.400r
Noroctt26tt56.400r
Nova Nutst21tt54.250r
Volumul brut a fost calculat pe baza tarifelor-lista.r
r
Meciurile care „au vandut” cel mai bine publicitater
MeciulttttNr. spoturitVolum brut (USD)r
Senegal – Turcia (direct)tt49tt147.000r
Brazilia – Turcia (direct)tt30tt123.250r
Germania – Coreea (direct)tt23tt108.500r
Arabia Saudita – Irlanda (inreg.)t34tt106.800r
Slovenia – Paraguay (inreg.)t35tt106.200r
Coreea – Turcia (direct)tt22tt102.000r
Polonia – SUA (inreg.)tt31tt94.800r
Germania – Brazilia (direct)t19tt92.000r
r
Volumul brut a fost calculat pe baza tarifelor-lista.tr
r
Profilul telespectatorilor la marea finalar
Romanii cu varste intre 35-44 ani, din orasele cu peste 200.000 de locuitori, nu au fost interesati de marea finala.r
r
SexettADH (%)r
Barbatitt56,2r
Femeir
tt43,8r
Varster
6 – 14 anit2,6r
15 – 24 anit9,4r
25 – 34 anit24,3r
35 – 44 anit7, 0r
45 – 54 anit12,7r
55 – 64 anit18,4r
peste 65 anit25,6r
r
Nivel educationalr
Studii primaret42,8r
Studii mediit39,1r
Studii superioaret18,1r
ADH% (adeziunea), indicator de audienta care arata ce „grupa” din target contribuie cu un numar mai mare de telespectatori.r
r
Italienii s-au uitat cu mic cu mare la victoria Coreeir
Cele mai vizionate meciuri in diferite tarir
tarattMeciulttttRating (%)r
r
RomaniatGermania-Braziliatt26r
r
r
UcrainattGermania-Braziliatt11,3r
r
r
PoloniattCoreea de Sud- Poloniatt17,5r
r
r
UngariattGermania – Braziliatt24,5r
r
r
TurciattBrazilia – Turciattt24,5r
r
r
CipruttGermania – Braziliatt14,6r
r
r
ItaliattItalia – Coreea de Sudtt37,7r
r
r
SloveniattSpania – Sloveniattt18r
r
r
GreciattGermania – Braziliatt18,1