Valoarea medicamentelor eliberate către pacienţi în România a atins nivelul de 2,88 miliarde lei la preţ de distribuţie în al treilea trimestru al anului 2012, în creştere cu 5,2% faţă de perioada similară din 2011, reiese din studiul Pharma & Hospital Report, realizat de Cegedim România.
‘Reducerea creşterii pieţei în lei, comparativ cu ultimii ani, dublată de creşterea moderată în volum şi zile de tratament, arată încă o dată paradoxul în care se găseşte România în privinţa asistenţei cu medicamente: consumă pe datorie mai mult decât resursele alocate, dar mult sub nevoile de sănătate reale", a declarat Petru Crăciun, director general Cegedim România.
Potrivit lui, temperarea dezechilibrului bugetar prin suprataxarea companiilor producătoare va continua să agraveze problemele privind disponibilitatea şi accesibilitatea multor medicamente. Astfel, dacă 2012 se va încheia cu o creştere cu 9,3% în lei, în condiţiile sprijinului aproape necondiţionat din partea producătorilor, prognoza pentru 2013 este modestă, de creştere cu doar 1,4% în lei, ceea ce, în condiţiile uşoarei deteriorări a ratelor de schimb, ar însemna o scădere de 1,3% în euro şi de 1,7% în dolari.
Conform studiului, în intervalul ianuarie-septembrie 2012 valoarea totală a pieţei a fost de 8,58 miliarde lei, în creştere cu 10% faţă de perioada corespunzătoare a anului precedent, pe segmente, ratele de creştere în lei fiind de 7,9% pentru Rx, în farmacii, 13,9% pentru OTC şi 17,9% pentru spitale.
În privinţa evoluţiei principalelor grupe tematice, în ultimele 12 luni se evidenţiază creşteri importante în volum peste media pieţei în cazul medicamentelor pentru sânge şi organe hematoformatoare (16,3%), cardiovascular (13,2%), şi pentru sistemul digestiv şi metabolism (13,1%). În valoare, creşterea medicamentelor pentru sistemul digestiv şi metabolism (19,4%), anti-infecţioase sistemice (15,9%), sânge şi organe hematoformatoare (15,9%) şi cardiovascular (14,6%) este superioară celorlalte grupe.
Ierarhia principalelor 10 corporaţii pentru ultimele 12 luni se menţine comparativ cu trimestrul anterior, pe podium aflându-se Sanofi (inclusiv Zentiva şi Sanofi-Pasteur), cu vânzări de 965,3 milioane lei, urmată de Hoffmann la Roche, cu 909,6 milioane lei şi Novartis, cu 752,6 milioane lei.